+ Μια ομάδα ανθρώπων (γυναικών και ανδρών, με παιδιά ή χωρίς) για την ασφαλή μετακίνηση όλων μας.

Παρασκευή 31 Αυγούστου 2018

Γουρούνες και τουρισμός

Όσοι έχουν επισκεφτεί καλοκαιριάτικα κάποιο νησί είναι αδύνατον να μην τις έχετε δει να γκαζώνουν σ' όλους τους δρόμους.
Πρόκειται για τις περίφημες γουρούνες φυσικά, τετράτροχα οχήματα που έχουν φτάσει αν όχι ξεπεράσει σε δημοτικότητα τα μηχανάκια ως φθηνό ενοικιαζόμενο όχημα για τους επισκέπτες της χώρας μας.
Κι ενώ νοικιάζονται φθηνά, οι γουρούνες πληρώνονται ακριβά.




Γιατί; Γιατί κάθε χρόνο μετράμε θύματα στην άσφαλτο, νέους ανθρώπους που ήρθαν για να περάσουν τις διακοπές τους και φεύγουν ανάπηροι ή σε φέρετρα:

Ένας νεκρός και μία σοβαρά τραυματίας στη Σαντορίνη
Δύο τραυματίες στην Κεφαλλονιά
Δύο τραυματίες στη Σάμο
Ένας δεκαεννιάχρονος νεκρός κι ένας τραυματίας στα Μάλια Κρήτης 
27 χρονος νεκρός, πάλι στην Κρήτη, στην περιοχή Χερσοννήσου
Μια νέα νεκρή και μία τραυματίας στη Σαντορίνη

Δύο νεκροί στην Κω
Δυο νεκρές κοπέλες στη Ρόδο
Αμέτρητα τροχαία στη Μύκονο

και πολλά, πολλά ακόμη που όλα τους μόλις και περνούν στα "ψιλά" των τοπικών εφημερίδων.

Γιατί τόσα τροχαία; Γιατί τόσες τραγωδίες;
Μερικοί θα πουν πως όταν πρόκειται απλά για παλιόπαιδα που κάνουν τρέλλες και την πληρώνουν.
Είναι όμως τόσο απλά τα πράγματα;



Όταν τα παιδιά μας κάνουν επικίνδυνες τρέλλες, ισορροπούν στα κάγκελα, πηδούν από την κουκέτα, βάζουν το δάχτυλο στην πρίζα δε λέμε "κάνει τρέλλες και θα την πληρώσει" αλλά τρέχουμε να προλάβουμε το κακό.
Γιατί δεν τρέχουμε να προλάβουμε το κακό κι εδώ;
Γιατί όταν βλέπουμε τρέλλες, όπως η γουρούνα με το τρικάβαλο δε βρίσκεται ποτέ κανένας τροχονόμος να τους σταματήσει, να τους κατεβάσει από το όχημα και να τους πει "Το δίπλωμά σας θα σας περιμένει στο αεροδρόμιο, ελάτε να ξανανοικιάσετε γουρούνα όταν θα έχετε μεγαλώσει δυο-τρία χρονάκια";

Και στα δικά μας παιδιά επιβάλλουμε να φορούν κράνος κι αν τους πιάσουμε χωρίς αυτό τους κόβουμε ένα πρόστιμο που τσούζει.
Στις γουρούνες γιατί δεν είναι το κράνος υποχρεωτικό;
Μήπως πρόκειται για αυτοκίνητο με αερόσακκο;
Κι αν είναι (που δεν κατάφερα να βρω πληροφορίες) ποιος ελέγχει του ενοικιαστές που τα παραδίδουν χωρίς κράνος και ποιος ελέγχει τους τουρίστες που δεν τα φορούν;

Και τέλος πάντων, τι είναι αυτό που κάνει τους σοβαρούς βορειο-ευρωπαίους να κάνουν τρέλλες που ούτε θα τολμούσαν να κάνουν στις χώρες τους;
Μήπως ακριβώς το ότι δεν υπάρχει κανένας έλεγχος;

Μήπως επειδή ακριβώς δεν υπάρχει κυκλοφορούμε κι εμείς όπως μας καπνίσει κι αντιλαμβάνονται οι ξένοι ότι είμαστε ξέφραγο αμπέλι κι ότι εδώ ο καθένας μπορεί να οδηγά όπως γουστάρει;

Όμως η νεανική τρέλλα και η κυκλοφοριακή ασυδοσία δεν είναι οι μόνοι λόγοι.

Οι γουρούνες, ή Quad Bikes ή ΑΤV, επιτρέπεται να νοικιάζονται από όσους έχουν δίπλωμα αυτοκινήτου, σε πολύ χαμηλότερη όμως τιμή. Συνεπώς, για νέους με μικρό βαλάντιο, αποτελούν μια πολύ ελκυστική επιλογή. Κι εκεί ακριβώς βρίσκεται το πρόβλημα.

Το κανονικό όνομα των γουρουνών είναι ATV, αρχικά που σημαίνουν All Terrain Vehicle. Mε λίγα λόγια, τα συγκεκριμένα οχήματα έχουν φτιαχτεί για χρήση εκτός δρόμου, σε ανώμαλο έδαφος, κι όχι για κίνηση στην άσφαλτο. Τα λάστιχά τους δεν έχουν τη σωστή πρόσφυση για άσφαλτο, ενώ οι τελικές ταχύτητές τους δεν ξεπερνούν τα 25-30 χλμ/ώ. Και μπορεί οι συγκεκριμένες ταχύτητες να δημιουργούν μποτιλιαρίσματα στους στενούς δρόμους των νησιών, αλλά αν πήγαιναν πιο γρήγορα τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα. Βλέπετε οι γουρούνες έχουν πολύ μικρή απόσταση ανάμεσα στον μπροστινό και πίσω άξονα (μεταξόνιο) καθώς επίσης και μεταξύ των τροχών (μετατρόχιο) με αποτέλεσμα να ανατρέπονται εύκολα, τάση που επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι το κέντρο βάρος τους είναι πολύ ψηλά.

Όπως αποδεικνύει το όνομα Quad Bike, η γουρούνα είναι ουσιαστικά μοτοσικλέτα. Συγκεκριμένα έχει τιμόνι και χειριστήρια μοτοσικλέτας ενώ ο οδηγός (και ο συνοδηγός, όταν υπάρχει) πρέπει να γέρνουν το σώμα τους έντονα στις στροφές για να εξισορροπήσουν την έντονη φυγόκεντρο που δημιουργείται. Ωστόσο, λόγω του ότι έχει τέσσερις τροχούς, η κίνησή της γουρούνας δυσκολεύει ακόμη και τους έμπειρους χειριστές δικύκλων.

Όσον αφορά τους οδηγούς αυτοκινήτων, αυτοί την προτιμούν όχι μόνο λόγω τιμής, αλλά και γιατί θεωρούν πως οι τέσσερις ρόδες της την κάνουν ασφαλέστερη από ένα δίκυκλο. Όταν βρίσκεται σε στάση, δίνει την εντύπωση ευστάθειας, όταν όμως είναι σε κίνηση συμπεριφέρεται πολύ διαφορετικά και απαιτεί γρήγορα αντανακλαστικά αλλά κι ένα στιβαρό χέρι για να την ελέγξει, καθώς έχει την τάση να "φεύγει", ακόμη και στην ευθεία.

Δυστυχώς, η μόνη προϋπόθεση για την οδήγηση ενός τέτοιου οχήματος είναι να κατέχει κάποιος δίπλωμα αυτοκινήτου. Οι περισσότεροι τα ενοικιάζουν μετά από ένα ταχύρρυθμο μάθημα διάρκειας λίγων λεπτών κι έπειτα είναι ελεύθεροι να βγουν στο δρόμο. Όπως είναι φυσικό, δεν έχουν αποκτήσει τα απαραίτητα αντανακλαστικά για να ελέγξουν το όχημα, με αποτέλεσμα συχνές ανατροπές και -φυσικά- τραγωδίες.

Μάλιστα, επειδή οι ασφαλιστικές αρνούνται να παρέχουν κάλυψη για τέτοιου είδους οχήματα, υπάρχουν γονείς που συνάπτουν δάνεια ή αναζητούν βοήθεια στο διαδίκτυο για να επαναπατρίσουν το νεκρό ή τραυματισμένο παιδί τους.


Μπροστά στο κυκλοφοριακό χάος και τα αμέτρητα (πραγματικά) δυστυχήματα που οφείλονται σε γουρούνες, θα περίμενε κάποιος πως το κράτος θα παρενέβαινε για να τα αποτρέψει. Πράγματι, φέτος το Μάρτιο ψηφίστηκε ένας τέτοιος κανονισμός, στα πλαίσια του Νόμου 4530/2018, ο οποίος όμως δε φάνηκε να εφαρμόζεται καθόλου. Μάλιστα, λίγο αργότερα, μεσούσης της τουριστικής περιόδου, αναιρέθηκε, από ειδική τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο.

Είναι προφανές, πως οι διαμαρτυρίες των όσων βγάζουν το ψωμί τους νοικιάζοντας αυτά τα οχήματα έπεισαν τον υπουργό για το ασύμφορο της απαγόρευσης. Στο κάτω κάτω, γιατί να μας νοιάξει για κάτι τρελλόπαιδα που τσάκισαν το κεφαλάκι τους;

Αλήθεια, γράφω αυτές τις λέξεις και δε με χωρά η καρέκλα μου.

Είναι δυνατόν;

Δεν είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής το ύψιστο, το υπέρτατο αγαθό που θα έπρεπε να προστατεύεται με νύχια και με δόντια απ΄ όλους; Αυτή δεν είναι υποτίθεται η δουλειά όσων πληρώνονται για να προστατεύουν τους πολίτες;

Κι εντάξει θα μου πείτε, οι τουρίστες δεν είναι πολίτες.
Ε, και;
Πονούν λιγότερο;
Αξίζει λιγότερο η ζωή τους;

Κι αν δε σας είναι αρκετό αυτό, σκεφτείτε πως κυκλοφορούν στους ίδιους δρόμους με τους πολίτες. Αύριο ένας από αυτούς μπορεί να χάσει τον έλεγχο της γουρούνας του και να πέσει πάνω στο παιδί μου, το δικό σας, το παιδί του ίδιου του ενοικιαστή των γουρουνών, που θα έχει βγει βόλτα με το μηχανάκι.

Αυτό δεν το σκέφτεστε;

Κι αν σας νοιάζει τόσο το μεροκάματο και η ελληνική οικονομία, τι διαφήμιση νομίζετε ότι κάνουν στη χώρα μας οι γονείς που παραλαμβάνουν τα παιδιά τους για να τα κηδέψουν;

Το πράγμα έχει προχωρήσει τόσο πολλοί, που η Βρετανική Ομοσπονδία Ταξιδιωτικών Πρακτόρων εξέδωσε προειδοποιητική οδηγία στην οποία απαριθμούνται κάποιες από τις τραγωδίες που συνέβησαν στη χώρα μας εξαιτίας τους.

Προς το παρόν οι οδηγίες είναι σε ιδιωτικό επίπεδο. Όμως, καθώς τα τσακισμένα παιδιά συνεχίζουν να παίρνουν το δρόμο για την πατρίδα τους, δε θ' αργήσει η στιγμή που το θέμα θα λάβει διαστάσεις. Το μόνο που χρειάζεται είναι ο γιος ή η κόρη κάποιου γνωστού κι αμέσως το θέμα θα γιγαντωθεί στα ΜΜΕ, όπως τότε με τα επεισόδια στην Αθήνα, όταν όλος ο κόσμος νόμιζε πως όλη η Ελλάδα καίγεται και οι ακυρώσεις έπεφταν βροχή.

Σας παρακαλώ δήμοι, ενοικιαστές και Υπουργοί: αν δε μπορείτε να σκεφτείτε με την καρδιά σας, σκεφτείτε τουλάχιστον με το πορτοφόλι σας.
Αυτά τα οχήματα πρέπει ν' απαγορευτούν τώρα κι οι δρόμοι της χώρας να γίνουν πιο ασφαλείς. Αν όχι για τα παιδιά που τις οδηγούν, αν όχι για τους ντόπιους, τουλάχιστον για να προστατέψουμε τη βαριά μας βιομηχανία από φήμες που μπορούν να τη βλάψουν.

Σκεφτείτε με το πορτοφόλι. Εκεί έχουμε φτάσει...


_______________
Πηγές: Νόμος 4530/2018χαρακτηριστικά γουρουνών και οδήγηση, ο Ιαβέρης μιλά για τις γουρούνες, κυκλοφοριακό κομφούζιο και κίνδυνοι στη Σαντορίνη από τις γουρούνες, αστάθεια των ATV, οι γουρούνες συμπεριφέρονται διαφορετικά από μηχανές και αυτοκίνητα,
Εικόνες: γουρούνες με τουρίστες, τρικάβαλο σε γουρούνα, Natasha Stevens,

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου