Σελίδες

Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2019

Έχω ένα όνειρο, οδική ασφάλεια για όλα τα παιδιά

Όλοι και όλες να είμαστε ασφαλείς, είναι εφικτό σε κοινωνίες προόδου. Ο σεβασμός στους κανόνες Οδικής Ασφάλειας συνιστά στοιχείο πολιτισμού.



ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ (1963)

'Έχω ένα όνειρο… Ότι
τα παιδιά των παλιών σκλάβων και τα παιδιά των παλιών αφεντάδων θα καθίσουν μια μέρα πλάι – πλάι, στο κοινό τραπέζι της αδελφοσύνης». Έτσι ξεκίνησε την ιστορική του ομιλία ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ ο νεώτερος, στις 28 Αυγούστου 1963.
Ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ ο νεώτερος (Martin Luther King Jr., (1929-'68) ήταν Αμερικανός ιερέας των Βαπτιστών, ειρηνιστής και οπαδός της δράσης μέσω της παθητικής αντίστασης,
Ο Κινγκ από παιδί, έπεσε θύμα των φυλετικών διαχωρισμών και της ταπεινωτικής συμπεριφοράς των λευκών προς τους έγχρωμους. Από την ηλικία των 6 ετών και όταν πρωτοπήγε σε χωριστό (μόνο για έγχρωμους) δημόσιο δημοτικό σχολείο, έχασε όλους τους λευκούς φίλους του, αφού πλέον δεν επιτρεπόταν να κάνουν παρέα. Παντού αυτός και οι όμοιοί του, βίωναν την ίδια ταπεινωτική συμπεριφορά, αφού δεν επιτρεπόταν να κάθονται δίπλα σε λευκούς στα λεωφορεία, ούτε να συχνάζουν στα ίδια μέρη.
Το 1944 και σε ηλικία 15 χρονών θα περάσει τις εξετάσεις και θα φοιτήσει στο περίφημο εκείνη την εποχή Κολλέγιο για έγχρωμους Μουρχάους. Το καλοκαίρι πριν την έναρξη της πρώτης χρονιάς, θα το περάσει δουλεύοντας μαζί με άλλους μαθητές του κολλεγίου σε μια καπνοπαραγωγική μονάδα στο Κονέκτικατ. Η διαφορά μεταξύ των δυο τρόπων συμπεριφοράς απέναντι στους έγχρωμους θα του κάνει τρομερή εντύπωση και θα συμπεράνει οτι είναι εφικτή μια κοινωνία που θα υπάρχει ισότητα μεταξύ των δυο φυλών. Σε ένα γράμμα στον πατέρα του θα διαπιστώσει ότι:
...αφού περάσαμε την περιοχή της Ουάσινγκτον συνειδητοποίησα ότι δεν υπάρχει καμιά διάκριση μεταξύ λευκών και έγχρωμων. Μπορούμε να πάμε όπου θέλουμε και να κάνουμε ό,τι θέλουμε.
...είχα ένα συναίσθημα πίκρας όταν επέστρεφα πίσω στις φυλετικές διακρίσεις. Μου ήταν δύσκολο να καταλάβω γιατί στο τρένο μεταξύ Νέας Υόρκης και Ουάσινγκτον μπορούσα να μετακινούμαι ελεύθερα όπου ήθελα, αλλά μετά την Ουάσινγκτον, όταν έπαιρνα το τρένο για την Ατλάντα, έπρεπε να μεταμορφωθώ ξανά στον Τζιμ τον κόρακα.

Φινλανδία 2019



Το ίδιο συναίσθημα πικρίας ένοιωσα κι εγώ, όταν επέστρεψα από ταξίδι στη Βόρεια Ευρώπη.  Ένοιωσα σαν τον "Τζίμ τον κόρακα", επιστρέφοντας στη χώρα της παράνομης στάθμευσης, της έλλειψης στοιχειωδών υποδομών για την Οδική ασφάλεια.
Στη Φινλανδία, οι  δρόμοι είναι παραπάνω από ασφαλείς, οι δημόσιες συγκοινωνίες, πεντακάθαρες και  αξιόπιστες, οι εφαρμογές της
τεχνολογίας  μονίμως στις υπηρεσίες όλων των πολιτών. Μια πόλη το Ελσίνκι, στην υπηρεσία του πολίτη, κάθε πολίτη.
Πινακίδες πληροφοριακές παντού, σήμανση ευανάγνωστη, υπάλληλοι κρατικοί και αστυνομικοί  με ευγένεια και προθυμία να παρέχουν πληροφορίες.
'Ολοι οι μαθητές στη Φινλανδία έχουν τις ίδιες ευκαιρίες στην εκπαίδευση, ανεξάρτητα από το κοινωνικό και οικονομικό τους υπόβαθρο, ενώ το ωρολόγιο πρόγραμμα, αντί να ευνοεί τον ανταγωνισμό και τη σύγκριση, παρέχει υποστήριξη και καθοδήγηση σε κάθε μαθητή ξεχωριστά ανάλογα με την προσωπικότητά του.
Επίσης απολαμβάνουν το δικαίωμα στην ασφάλεια και την απρόσκοπτη πρόσβαση, παντού. Στα σχολεία τους, είτε με σχολικά λεωφορεία , είτε με συνεννόηση μεταξύ των γονέων για διαδρομές με τα παιδιά των γειτόνων, είτε με ποδήλατα ή στα πιο κοντινά σχολεία, απλά με τα πόδια.
«1.000 από τα 1.200 παιδιά στο σχολείο του Oulu πηγαίνουν εκεί με το ποδήλατο. 100-150 περπατούν. Τα υπόλοιπα φτάνουν κυρίως με αυτοκίνητο ή με έλκηθρα.» Εξηγεί δε ότι το ίδιο έκανε κι εκείνος ως παιδί, ακόμα και όταν η θερμοκρασία έφτανε τους -30 βαθμούς.
“Μειώστε το αποτύπωμα άνθρακα που αφήνετε και αυξήστε το ευρωπαϊκό σας αποτύπωμα”, ο ίδιος ο πρέσβης  της ΦΙνλανδίας,υπογραμμίζει  την σημασία της περιβαλλοντικής πολιτικής, αναφερόμενος και στον ρόλο της κυκλικής οικονομίας, σε συνδυασμό με την ψηφιοποίηση και την τεχνητή νοημοσύνη.
Στις χώρες που υπάρχουν επαρκή πεζοδρόμια, αλλά και μειωμένη κίνηση τροχοφόρων, οι γονείς   απολαμβάνουν τον ζεστό latte τους μέσα στην καφετέρια, τα καρότσια με τα μωρά τους βρίσκονται στο πεζοδρόμιο.******


ΕΛΛΑΔΑ 2019

Στην χώρα που δεν μπορεί  να μετακινηθεί με ασφάλεια, ελεύθερα σε πεζοδρόμιο ή να διασχίσει το δρόμο, ο πεζός, το παιδί , το ΑμΕΑ.
Στη χώρα των διακρίσεων εναντίον των πεζών.
Στη χώρα που τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας,  αναφέρουν 14 παιδιά νεκρά σε σύνολο 313, μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2019 **
Σε σύνολο 188.285 παραβάσεων συνολικά, το μεγαλύτερο ποσοστό 101.247 αφορούσε παραβάσεις ταχύτητας
Στη χώρα μας, συντελείται   μία διάκριση με θύματα καθημερινά.
Τραυματισμοί, μόνιμες αναπηρίες, θάνατοι.
Παντού σε όλες τις πόλεις. Στο Εθνικό Οδικό δίκτυο αλλά και στο αστικό, στη κάθε γειτονιά.
Η διάκριση είναι κυρίως,  εναντίον όλων των αδύναμων χρηστών των οδών, των πεζών.

Η πιο επικίνδυνη συνήθεια

Η οδήγηση είναι όντως «η πιο επικίνδυνη καθημερινή μας συνήθεια» αν αναλογιστούμε ότι την τελευταία 5ετία είχαμε περισσότερους από 4000 νεκρούς σε τροχαία ατυχήματα.***
Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφαλείας «Πάνος Μυλωνάς», προσπαθεί συνεχώς με ημερίδες και προγράμματα , αφού είναι κοινή διαπίστωση ότι προκειμένου να σημειωθεί πρόοδος στα θέματα οδικής ασφάλειας στη χώρα μας, θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν κυρίως τα παιδιά με σωστή εκπαίδευση, πρόληψη και ενημέρωση.



Οι Μαμάδες+ στο δρόμο με δράσεις συγκεκριμένες, προσπαθούμε για τη βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας, για τη  διέλευση των μαθητών, την ασφαλή μετακίνησή τους γύρω από τα σχολεία τους. Η πιο πρόσφατη δράση μας έγινε στο Καματερό, μετά από πρόσκληση του ίδιου του Δημάρχου  Αγ. Αναργύρων-Καματερού. Γεγονός που μας δίνει ελπίδα, ότι η κατάσταση είναι αναστρέψιμη, όταν υπάρχουν Δήμαρχοι και δημοτική αρχή που επιζητούν την Οδική ασφάλεια με πράξεις.

Το Υπουργείο Παιδείας

Σε ενέργειες, προκειμένου να εισαχθεί το μάθημα της οδικής ασφαλείας στα σχολεία, προχωρά το υπουργείο Παιδείας.   Όπως αναφέρει το ΑΠΕ - ΜΠΕ, η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, μιλώντας στην ειδική μόνιμη επιτροπή Οδικής Ασφαλείας ανέφερε τα εξής:  «Ως υπουργείο Παιδείας, είμαστε ήδη σε επαφή με τους αρμόδιους φορείς, με ινστιτούτα που λειτουργούν ανά την Ελλάδα και μέσω εγκεκριμένων προγραμμάτων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, έτσι ώστε να γίνει η εισαγωγή του μαθήματος της οδικής ασφάλειας στο ωρολόγιο πρόγραμμα των παιδιών», ανέφερε η κ. Ζαχαράκη. Εξέφρασε δε, την ελπίδα, η ενέργεια αυτή να βρει το σύνολο των κομμάτων σύμφωνο, «ώστε να μην επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια, στο εάν προλάβει η δασκάλα ή ο δάσκαλος ή ο εκπαιδευτικός της δευτεροβάθμιας να διδάξει τελικά το μάθημα». Σύμφωνα με την πρόταση, η οδική ασφάλεια θα είναι μια εναλλασσόμενη θεματική ενότητα, που ουσιαστικά θα επιβάλλεται μέσα από το ωρολόγιο πρόγραμμα. Πηγή: cityportal.gr.»
«Χρειάζεται κυκλοφοριακή παιδεία και κυκλοφοριακή συνείδηση» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός σημειώνοντας ότι «στόχος είναι μέσα από την παιδεία και τη συμπεριφορά μας όχι απλά να μειωθούν τα θανατηφόρα ατυχήματα αλλά να εξαλειφθούν». Αυτά τα έλεγε ο πρώην υπουργός, από το 2018
Εδώ να προσθέσω ότι στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας υπάρχει υποχρέωση της ένταξης του μαθήματος της Οδικής Ασφάλειας στα σχολεία.

Ο ΙΑΒΕΡΗΣ

Στους δρόμους της Ελλάδος συντελείται η μεγαλύτερη γενοκτονία με τα περισσότερα θύματα να είναι ηλικίας 15-30 ετών». 130.000 νεκροί, 350.000 ανάπηροι και 2 εκατομμύρια τραυματίες τα τελευταία χρόνια

Στο Δημοτικό σχολείο Ολύνθου Χαλκιδικής

Με το υπ΄αρ. 152398/2019 έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) εγκρίθηκε η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο: «Φωνάζουμε STOP στα ατυχήματα» του Σχολείου μας, και έτσι μπορούν να το επισκέπτονται μαθητές σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο και όλες οι τάξεις του Δημοτικού) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (όλες οι τάξεις του Γυμνασίου) των νομών της Μακεδονίας για το σχολικό έτος 2019-2020.
Στο Πάρκο μπορούν διοργανώνονται σε συνεργασία με τη Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Χαλκιδικής, με το Τμήμα Παιδείας Δήμου Πολυγύρου, την Τροχαία Πολυγύρου  και τους Συλλόγους Διδασκόντων,  Γονέων & Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου εκπαιδευτικές δράσεις στο πλαίσιο δραστηριοτήτων της Κυκλοφοριακής Αγωγής.

Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών

Περισσότεροι από 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο σε τροχαία ατυχήματα. Επίσης περισσότεροι νέοι ηλικίας μεταξύ 15-29 πεθαίνουν από τροχαία ατυχήματα κάθε χρόνο παρά από τον HIV /AIDS, την ελονοσία, τη φυματίωση ή από ανθρωποκτονίες. Θυμίζοντας αυτά τα δεδομένα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων, ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες, τονίζει πως θα πρέπει όλοι να σκεφτούμε το πώς μπορούμε να σώσουμε εκατομμύρια ζωές.
Θυμίζει ότι το το 2018, εγκαινιάστηκε το Ταμείο Οδικής Ασφάλειας του ΟΗΕ, προκειμένου να χρηματοδοτήσει δράσεις σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, στις οποίες συμβαίνουν περίπου το 90 τοις εκατό των τροχαίων δυστυχημάτων. Επίσης, τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους θα πραγματοποιηθεί στη Σουηδία μία παγκόσμια υπουργική διάσκεψη για την οδική ασφάλεια, με σκοπό να ενισχύσει τις συνεργασίες για την επιτάχυνση της δράσης.

 ΣΤΟΧΟΣ 11 – ΒΙΩΣΙΜΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

11.2 Έως το 2030,  παροχή ασφαλών, προσιτών, προσβάσιμων και βιώσιμων συστημάτων μεταφοράς για όλους, βελτίωση της ασφάλειας των δρόμων, κυρίως μέσω της επέκτασης των δημόσιων συγκοινωνιών, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στις ανάγκες εκείνων που βρίσκονται σε ευάλωτη κατάσταση, όπως είναι οι γυναίκες, τα παιδιά, τα άτομα με αναπηρίες και οι ηλικιωμένοι.

Μήνυμα Αντόνιο Γκουτέρες, ΓΓ ΟΗΕ για την 30η Επέτειο της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Καθώς εορτάζουμε την 30η επέτειο αυτής της Σύμβασης – ορόσημο, παροτρύνω όλες τις χώρες να τηρήσουν την υπόσχεσή τους προς τα παιδιά. Ας οικοδομήσουμε πάνω στην πρόοδο και ας επαναδεσμευτούμε να θέσουμε τα παιδιά σε προτεραιότητα.
Για κάθε παιδί, κάθε δικαίωμα

Στη Φινλανδία οι πιο χαρούμενοι πολίτες

Μην απορούμε γιατί οι πιο χαρούμενοι πολίτες στην Ευρώπη βρίσκονται στο Βέλγιο, την Ολλανδία, την Αυστρία και τη Φινλανδία (πρώτη το 2019), καθώς στις τέσσερις αυτές χώρες, ποσοστό 76% δήλωσε ότι αισθάνεται χαρά. Στον αντίποδα, λιγότερο χαρούμενοι από όλους τους λαούς στην Ευρώπη φαίνεται να είναι οι Λετονοί (31%) ενώ ακολουθούν η Βουλγαρία, η Κροατία και η Λιθουανία. Η Ρουμανία και η Ελλάδα μοιράζονται την 21η θέση από την κορυφή (και 5η από το τέλος) με μόλις 46%).******

____________________
ΠΗΓΕΣ

*https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%AC%CF%81%CF%84%CE%B9%CE%BD_%CE%9B%CE%BF%CF%8D%CE%B8%CE%B5%CF%81_%CE%9A%CE%B9%CE%BD%CE%B3%CE%BA

**http://www.astynomia.gr/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=89313&Itemid=73&lang=
***https://www.kathimerini.gr/1044553/article/epikairothta/ellada/hmerida-me-8ema-odikh-symperifora-kai-asfaleia
****https://mamastodromo.blogspot.com/2019/11/blog-post_26.html#more
*****https://www.thetoc.gr/new-life/well-being/article/giati-oi-boreioi-afinoun-ta-karotsia-me-ta-mwra-eksw-sto-poliko-kruo
****** https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20191107-1


Η κεντρική φωτογραφία του άρθρου είναι από το πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής της Ολύνθου: https://www.fresh-education.gr/%CF%80%CE%AC%CF%81%CE%BA%CE%BF-%CE%BA%CF%85%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%AE%CF%82/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου