Σελίδες

Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου 2021

Βιώσιμη κινητικότητα & μια χαμένη ευκαιρία

Στη διάρκεια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας (16-22 Σεπτεμβρίου) Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας περιμένουμε συνήθως να δούμε "Μέρα χωρίς αυτοκίνητο" και δράσεις για την προώθηση βιώσιμων τρόπων μετακίνησης. Πέρυσι, η Περιφέρεια Αττικής  είχε ανακοινώσει ένα ευρύ πρόγραμμα δράσεων, αλλά φέτος η μόνη δράση της Περιφέρειας που βλέπουμε είναι κάθετα αντίθετη με το πνεύμα της εβδομάδας. Εννοούμε βέβαια την έκθεση 20 αγωνιστικών αυτοκινήτων στον Πειραιά.

 

Δυστυχώς, η κατάληψη πεζοδρομίου για την έκθεση, αποτελεί θλιβερή αποτύπωση της Ελληνικής πραγματικότητας, που θέλει το αυτοκίνητο να κυριαρχεί στην πόλη και όλοι οι άλλοι χρήστες να του παραχωρούν ακόμη και χώρο που δεν του ανήκει. 

Εν μέσω πανδημίας ιδιαίτερα, οι χώροι των πεζών θα έπρεπε να διευρύνονται, για να αποφεύγεται ο συνωστισμός, όχι το αντίθετο. Ακόμη κι αν δεχτώ την τόση διαφήμιση του συγκεκριμένου μέσου (όπως έγινε και στην Αθήνα με το Ράλι Ακρόπολις) δεν θα έπρεπε να σχεδιάζεται διάθεση αντίστοιχου χρόνου και χώρου (τουλάχιστον) και στα άλλα μέσα μετακίνησης; Ιδιαίτερα για όσα είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον;

Πιστεύω πως όλοι έχουμε καταλάβει πως το αυτοκινητο-κεντρικό μοντέλο μετακινήσεων δεν είναι βιώσιμο. Η ατμοσφαιρική ρύπανση κόβει, 2,2 χρόνια από το προσδόκιμο ζωής μας, κατά μέσο όρο, ενώ κοστίζει στη χώρα μας 8.500 ζωές κάθε χρόνο (εκτός από την επιβάρυνση της οικονομίας). Μετά τις πρόσφατες πυρκαγιές, αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής, γίνεται πιο επιτακτική η μείωση των καυσαερίων, που συμβάλλουν στην  περαιτέρω θέρμανση του πλανήτη.

Την ίδια στιγμή χώρα μας πλήττεται και από επιδημία τροχαίων, που αποδεκατίζουν τον ήδη μειούμενο πληθυσμό της χώρας. Με αυτά τα δεδομένα, η προώθηση αυτοκινήτων που είναι ικανά για ταχύτητες πολύ πάνω από κάθε ασφαλές όριο, και μάλιστα εντός του αστικού ιστού είναι επικίνδυνη. Μπορεί να δώσει λάθος μηνύματα στα πιο επιρρεπή μέλη του κοινού και να οδηγήσει στην αύξηση τροχαίων, όπως το πρόσφατο, με γνωστό καλλιτέχνη.  Ας μην ξεχνάμε πως 1 στους 4 νεκρούς τροχαίων είναι πεζός. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, με στόχο την προστασία της ζωής, προτείνει  τη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ/ώρα, κάτι που εφαρμόζεται ήδη σε πολλές χώρες και πόλεις.

Παρατηρούμε ότι στην ανακοίνωση τηςΠεριφέρειας για την έκθεση, προβάλλεται ως επιχείρημα η προσέλκυση τουριστών με αφορμή τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Αναμφίβολα, το εγχείρημα θα προσελκύσει φίλους του αθλήματος. Ωστόσο, στη συντριπτική τους πλειοψηφία,  οι επισκέπτες της χώρας μας έρχονται με αεροπλάνο ή πλοίο και όχι με αυτοκίνητο. Αν θέλουμε οι πόλεις μας να γίνουν ελκυστικοί προορισμοί, πρέπει να βελτιώσουμε την εμπειρία όσων περιηγούνται σε αυτές και να δράσουμε για να αντιστρέψουμε την πτωτική τάση του βαθμού ικανοποίησης των τουριστών μας.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Αναμφίβολα, ο καύσωνας, η έλλειψη πρασίνου και σκιάς, ο διαρκής βόμβος της κυκλοφορίας, η σπανιότητα ελεύθερων χώρων για να ξαποστάσουν όσοι περιηγούνται όλη μέρα, η έλλειψη ραμπών για τις βαλίτσες, θα παίζουν κάποιο ρόλο. Η ατμοσφαιρική ρύπανση κάνει τα πράγματα χειρότερα - ένας στους τρεις επισκέπτες αντιμετωπίζει αναπνευστικά προβλήματα στο χώρο του Λεκανοπεδίου.

Σίγουρα, τα αξιοθέατα προσελκύουν τον επισκέπτη, αυτό όμως που κάνει την εμπειρία του ευχάριστη και του δημιουργούν την επιθυμία να μείνει, να ξανάρθει και να διαφημίσει την πόλη είναι ένα ευχάριστο περιβάλλον.

Περίφημα πετυχημένα παραδείγματα είναι ένα πεζοδρομημένο κέντρο που συνδέει σημαντικά αξιοθέατα (Πράγα, 8 εκατομμύρια επισκέπτες/έτος), άνετα πεζοδρόμια και πεζόδρομοι για περιπάτους (Βαρκελώνη, 12 εκατομμύρια), και πάρκα ή άλλοι δημόσιοι χώροι που επιτρέπουν χαλάρωση ή ρομαντικές βόλτες (Παρίσι, 40 εκατομμύρια). 

Αντίθετα, μια πόλη παραδομένη στην μηχανοκίνητη κυκλοφορία δυσκολεύει τον περιηγητή και περιορίζει τον χρόνο που θέλει να διαθέσει σ’ αυτήν. Η Αθήνα, παρά το πολιτισμικό της πλούτο, είχε μόλις 6,4 εκατομμύρια επισκέπτες στην καλύτερη χρονιά της και, μολονότι δέχεται το 16,3% των συνολικών αφίξεων, έχει να επιδείξει μόλις 6,6% των διανυκτερεύσεων. Όσο για τον Πειραιά, λειτουργεί ως χώρος διέλευσης επισκεπτών και όχι ως αυτοτελής προορισμός.

Για όλους αυτούς τους λόγους, θα θέλαμε η βιώσιμη κινητικότητα να μετακινηθεί στην κορυφαία θέση των προτεραιοτήτων όλων των ΟΤΑ και των Υπουργείων της χώρας. Θα θέλαμε τη λήψη άμεσων και μαζικών μέτρων για την προώθηση των βιώσιμων τρόπων μετακίνησης και τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος. Είναι ζήτημα επιβίωσης και ποιότητας ζωής για όλους μας, ανεξαιρέτως, αλλά, για όσους αναζητούν και ένα οικονομικό κίνητρο, κάθε βήμα που θα κάνει τις πόλεις μας καλύτερες για τους κατοίκους θα οδηγήσει, αναπότρεπτα, στην αύξηση της ελκυστικότητάς τους και για τους επισκέπτες.


______________________

Πηγή πρώτης εικόνας

Πηγή δεύτερης εικόνας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου