Σελίδες

Τρίτη 7 Μαΐου 2013

Όραμα Μηδέν

Ας οραματιστούμε ένα μέλλον με ένα τεράστιο μηδενικό:
Μηδέν θάνατοι στην άσφαλτο.
Σκεφτείτε το: ούτε τραγικές ειδήσεις στο δελτίο των 8, ούτε χαροκαμένοι γονείς στα κοιμητήρια, ούτε πολυτραυματίες που βασανίζονται μήνες στα νοσοκομεία για να βγουν από εκεί με αναπηρίες.

Ένα μέλλον που δε θα αγωνιάτε ώσπου το παιδί σας να γυρίσει από το πάρτι, τη βόλτα, την εκδρομή.

Θέλουμε ένα τέτοιο μέλλον;
Ε, τότε πρέπει να υιοθετήσουμε το "Όραμα Μηδέν" που σημαίνει μηδέν θάνατοι, μηδέν σοβαροί τραυματισμοί στους δρόμους.





Το "όραμα μηδέν" ξεκίνησε από τη Σουηδία όταν κάποιοι (άγιοι άνθρωποι) σκέφτηκαν:
"Οι άνθρωποι κάνουν λάθη. Αφαιρούνται, τους πιάνει νύστα στο τιμόνι, κάνουν μαγκιές, πίνουν και οδηγούν. Εφόσον τα λάθη θα γίνονται, ας σχεδιάσουμε ένα σύστημα προσαρμοσμένο στις ατέλειές μας με τέτοιο τρόπο, που να μην επιτρέπει τα λάθη μας να γίνουν φονικά. Και μια που θα το σχεδιάσουμε, ας φροντίσουμε να εξασφαλίζει ισότιμη κι απρόσκοπτη πρόσβαση για όλους. Α, και να προστατεύει την υγεία μας όσο το δυνατόν περισσότερο."


Τόσο απλά.
Το "Όραμα Μηδέν" ξεκίνησε στη Σουηδία το 1997 και βασίζεται στην παραδοχή ότι "Η ζωή και η υγεία είναι υπέρτατα αγαθά που δεν ανταλλάσσονται με άλλα οφέλη" η πιο απλά
"Καμία απώλεια ζωής δεν είναι αποδεκτή."

Θεωρώ αυτονόητο ότι η ζωή σας και η δική μου αξίζουν πολύ περισσότερο από το να επιταχυνθεί η διαδρομή Χαλάνδρι-Σύνταγμα κατά 1 λεπτό.
Ωστόσο, ακόμη και σήμερα επικρατούν τα "παραδοσιακά" συστήματα σχεδιασμού, τα οποία, για να εγκριθεί η "ωφελιμότητα" ορισμένων έργων γίνονται συγκρίσεις "κόστους-απόδοσης". Σ' αυτές, για να αποφασιστεί αν ένα έργο θα υλοποιηθεί ή όχι, υπολογίζεται η χρηματική αξία μιας ανθρώπινης ζωής έτσι ώστε ο σχεδιαστής να μπορέσει να υπολογίσει τη δαπάνη ενός έργου για την οδική ασφάλεια έναντι του προσδοκώμενου οφέλους.

Η Σουηδική προσέγγιση ανέτρεψε αυτή τη λογική, επιτρέποντας το σχεδιασμό συστημάτων με πρωταρχικό κριτήριο την ασφάλεια των χρηστών, στο οποίο όλα τα άλλα είναι υποδεέστερα (ταχύτητες μετάβασης, κόστος στον προϋπολογισμό κτλ).

Το αποτέλεσμα ήταν πως από 7 θύματα τροχαίων ανά 100.000 κατοίκους, σήμερα η Σουηδία έχει μόλις 3, παρά την αύξηση των οχημάτων. Η βελτίωση αυτή σημαίνει ότι χιλιάδες άνθρωποι σήμερα είναι ζωντανοί και αρτιμελείς χάρη σ' αυτό το Όραμα.

Το Όραμα Μηδέν θεωρεί ότι ο σχεδιασμός πρέπει να είναι συνολικός, συμπεριλαμβάνοντας
Σχεδιασμό υποδομών
Παρακολούθηση και έλεγχο κυκλοφορίας με μηχανικά μέσα (κάμερες, ραντάρ)
Εκπαίδευση

Τεχνολογία οχημάτων

Μπορούμε να τα κάνουμε όλα αυτά. Ξέρουμε ότι θα σώσουν ζωές. Γιατί δεν τα κάνουμε;
Μήπως τελικά η ζωές μας λογαριάζονται φτηνά;

__________________
Ενημέρωση 2019: Έξι χρόνια μετά, το Όραμα Μηδέν υιοθετείται από χώρες και πόλεις σε όλο τον κόσμο.
Στην Ελλάδα, η πολιτική ηγεσία εξακολουθεί να αγνοεί την ύπαρξη του Οράματος Μηδέν, ενώ έχει ξεχάσει ότι κάποτε δεσμεύτηκε να μειώσει τις απώλειες από τροχαία στα πλαίσια της Παγκόσμιας Δεκαετίας Δράσης για την Οδική Ασφάλεια. 



__________________
Eπιπλέον πηγές:
Ευρωπαϊκή Ένωση. Εικόνες.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου