Σελίδες

Δευτέρα 23 Απριλίου 2018

Οι πεζογέφυρες της υποκρισίας ή "Η αλεπού ψωμί δεν είχε και χαλβά παζάρευε"


Όταν η Λεωφόρος Αθηνών  συστηματικά υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής της πόλης και καθημερινά θέτει σε κίνδυνο πεζούς και οδηγούς, καμία πεζογέφυρα δεν πρόκειται να δώσει λύση συνολικά και οριστικά.
Λ. Αθηνών 220

Η Λεωφόρος Αθηνών (παλαιότερα αποκαλούμενη Λεωφόρος Καβάλας) είναι κύρια οδική αρτηρία που ξεκινά από το κέντρο της Αθήνας και κατευθύνεται δυτικά. Συγκεκριμένα, ξεκινά από την πλατεία Καραϊσκάκη ως οδός Αχιλλέως και γίνεται Λ. Αθηνών στη διασταύρωσή της με τη Λεωφόρο Κωνσταντινουπόλεως. Διασχίζει τους δήμους Αιγάλεω και Χαϊδαρίου, φτάνοντας έως τη Μονή Δαφνίου, όπου ενώνεται με την Ιερά Οδό, πριν καταλήξει στην Ελευσίνα, απ' όπου ξεκινά η Εθνική οδός Αθηνών-Κορίνθου.
 
Γ. Παπανδρέου και Λ. Αθηνών
Με αφορμή τη κατασκευή δύο πεζογεφυρών στη Λ. Αθηνών,  και τη συζήτηση στο Δημοτικό συμβούλιο η  εισήγηση του δημάρχου αναφέρει ότι «η κατασκευή των πεζογεφυρών ήταν και παραμένει απαραίτητη για την ασφαλή διέλευση των πολιτών. Όπως γνωρίζετε έχουν συμβεί πολλά τροχαία δυστυχήματα καθώς καθημερινά διέρχονται χιλιάδες πεζοί, που πρέπει να διασχίσουν οκτώ λωρίδες κυκλοφορίας. Κάθε μέρα καθυστέρησης εγκυμονεί κινδύνους να θρηνήσουμε και άλλες ανθρώπινες ζωές. Σύμφωνα με μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ, ο κόμβος στη Λ. Αθηνών στο σημείο όπου βρίσκεται το Παλατάκι είναι ο πιο επικίνδυνος σε ολόκληρη την Αττική. Η πεζογέφυρα θα συνδέσει τις αποκομμένες έως και σήμερα συνοικίες του Χαϊδαρίου και, σε συνδυασμό με την ανάπλαση της οδού Φαβιέρου, θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων
Πλατεια δημαρχείου, Λ. αθηνών και Φιλοπάππου
Με πρόσχημα λοιπόν την ασφαλή διέλευση των πεζών -όλων των κατοίκων δηλαδή, γιατί όλοι είμαστε πεζοί-  μας λένε ότι μια πεζογέφυρα σ’εκείνο μόνο το σημείο θα λύσει το πρόβλημα της ασφαλούς διέλευσης σε όλο μήκος (για χιλιόμετρα)  της λεωφόρου που χωρίζει τη πόλη μας αλλά και στους κόμβους  -Κολυμβητήριο-Φλουντζή, Γ. Παπανδρέου-Κύπρου, Θερμοπυλών-Έλλης, Δαφνί-Ιερά Οδός, όπου δεν υπάρχουν καν σχεδιασμένες διαβάσεις πεζών επι των οδων (μόνο επι της λεωφόρου). Σημειωτέον ότι όλες αυτές οι διασταυρώσεις στο ενδιάμεσο έχουν εξαιρετικα μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο (οχημάτων και πεζών)  λόγω των καταστημάτων, των σχολείων και των επιχειρήσεων που λειτουργούν εκεί. Σημειωτέον επίσης ότι η πρόσβαση σ’ αυτές τις δύο πεζογέφυρες είναι προβληματική, καθώς τα πεζοδρόμια που οδηγούν σ’ αυτές έχουν υποβαθμιστεί.
Λ. Αθηνών, Παλατάκι
Χωρίς σχεδιασμό για βιώσιμη αστική κινητικότητα, οι δύο πεζογέφυρες σε απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου η μία από την άλλη δεν αποτελούν λύση. Αντίθετα, κατά την άποψη έγκυρων συγκοινωνιολόγων οι πεζογέφυρες «Κατασκευάζονται για να δίνουν τη δυνατότητα στον πεζό να περνά απέναντι χωρίς να διακόπτεται με φωτεινή σηματοδότηση η κυκλοφορία. Έτσι παύει ο πεζός να αποτελεί εμπόδιο στα αυτοκίνητα και ενθαρρύνεται η ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων. Όμως δρόμοι με υψηλές ταχύτητες, λόγω θορύβου και επικινδυνότητας, δεν είναι επιθυμητοί από τους πεζούς, απομακρύνονται και μαζί με αυτούς δραστηριότητες που απευθύνονται σε αυτούς. Κατά συνέπεια οι δρόμοι υψηλής ταχύτητας δεν συνδέουν, αντίθετα προκαλούν ρωγμές στην πόλη. Απέναντι σε αυτό, και στη μη αποδοχή πια υψηλών ταχυτήτων στο εσωτερικό τους, κάποιες πόλεις άλλαξαν τις προτεραιότητες και κατεδάφισαν πεζογέφυρες.»
Λ. Αθηνών 304

Με λίγα λόγια, η ανέγερση των πεζογεφυρών δε θα λύσει τα προβλήματα της κυκλοφορίας των πεζών, αλλά αντίθετα θα επιτρέπει στα οχήματα να αναπτύσσουν ακόμα μεγαλύτερες ταχύτητες κάνοντας το δρόμο πιο επικίνδυνο. Η αύξηση των ταχυτήτων σε μια οικιστική περιοχή με πλήθος διασταυρώσεων θα οδηγήσει σε περισσότερα τροχαία, τόσο με πεζούς, όσο και με οχήματα.
Λ. Αθηνών, Παλατάκι
Η κοροϊδία ξεχείλισε. Η πόλη μας δε χρειάζεται άλλο ένα έργο χωρίς μελέτη, χωρίς σχεδιασμό για ασφαλείς διαδρομες όλων των χρηστών  σε μια τόσο επιβαρυμένη περιοχή με  νεκρούς και  συγκρούσεις οχημάτων των οποίων ουκ έστιν αριθμός. Είναι έγκλημα μια οικιστική περιοχή να διασχίζεται από μια λεωφόρο που συνδέει την πρωτεύουσα με Πελοπόννησο, Δυτική Ελλάδα και Ιόνιο. Αυτή η λεωφόρος καταδικάζει τους κατοίκους της πόλης μας και δύο πεζογέφυρες δεν πρόκειται να βελτιώσουν την κατάσταση.
Λ. Αθηνών και Κιλκίς
Πνιγόμαστε από τα καυσαέρια  φορτηγών, βαρέων οχημάτων, μηχανημάτων έργων, νταλικών μεταφοράς εμπορευμάτων-κοντέινερς , λεωφορείων ΚΤΕΛ  και αυτοκινήτων. Μας πνίγει η φασαρία, η στάθμευση στα πεζοδρόμια μπροστά σε καφέ, καταστήματα, σούπερ μάρκετ , αντιπροσωπείες αυτοκινήτων.  Ειδικά οι τελευταίες, εχουν μονιμα παρκαρισμένα τα εμπορεύματα-οχήματα καταλαμβάνοντας το πεζοδρόμιο ενώ για την εξυπηρέτησή τους θυσιάζεται και η δεξιά λωρίδα του δρόμου για ώρες, όταν ξεφορτώνουν οι αυτοκινητοφόρες. Αν κάποιος θέλει να περάσει από το σημείο, πρέπει να κάνει το σταυρό του και να βγει στη μέση της λεωφόρου.
Λ. Αθηνών 145
Τα συνεργεία αυτοκινήτων έχουν μεταφέρει την επαγγελματική τους δραστηριότητα πάνω στα πεζοδρόμια , καταλαμβάνοντας ολοκληρη τη ζωνη όδευσης πεζών, ακόμα και δίπλα σε στάσεις λεωφορείων.  Καταστήματα γρήγορης εστίασης,  φούρνοι , καφέ, σουβλατζίδικα, ζαχαροπλαστεία, καταστήματα εμπορίας τροφίμων, επαγγελματικα εργαστήρια , ιατρικά διαγνωστικά κέντρα και άλλα,   έχουν μετατρέψει σε πάρκινγκ τα πεζοδρόμια μπροστά τους, όπου παρατηρείται παράνομη στάθμευση όλες τις ώρες που είναι ανοικτά, δηλαδή συνέχεια.
Λ. Αθηνών 181
Πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και της σημερινής δημοτικής αρχής , η υπογειοποίηση της  Λ. Αθηνών στο Χαϊδάρι. Λύση που θα ένωνε τη πόλη , θα δημιουργούσε ζώνες ήπιας κυκλοφορίας, εξαλείφοντας τα δυστυχήματα λόγω της πυκνής κυκλοφορίας και αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής όλων μας.

Δεν είμαστε πολίτες β΄ κατηγορίας  στο χαϊδάρι. Ο σχεδιασμός για την κυκλοφορία και το οδικο δίκτυο, πρέπει να είναι ενιαίος , σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ 665/2018. Στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται: «Το οδικό δίκτυο υπόκειται σε συνολικό σχεδίασμό και διαχείριση τόσο σε επίπεδο εθνικών ή επαρχιακών οδών, όσο και σε επίπεδο μονάδας τοπικής αυτοδιοικήσεως».
Διαβάζουμε για άλλες λεωφόρους ότι η Περιφέρεια Αττικής,αποφασίζει την υπογειοποίηση:
Α. Θετική είναι η γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το έργο της υπογειοποίησης τμήματος της οδού Πατριάρχου Κωνσταντίνου[ii]
Β.Σε δύο σημεία με μήκος περίπου 6χλμ πρόκειται να μεταφερθεί και να βυθιστεί μέχρι το 2021 η παραλιακή Λεωφόρος Ποσειδώνος, αλλάζοντας τις περιοχές όπου πρόκειται να γίνουν οι δύο παρεμβάσεις.[iii]
Λ. Αθηνών 243
Ένα βασικό δικαίωμα των κατοίκων του Χαϊδαρίου , αυτό της ελεύθερης και ασφαλούς μετακίνησης, πλήττεται βάναυσα. Δύο πεζογέφυρες δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα.
  • Ζητάμε ασφαλείς διαδρομές για όλους μέσω της υπογειοποίησης της Λεωφόρου Αθηνών
Ώσπου να πραγματοποιηθεί αυτό, για την προστασία της ασφάλειας των πολιτών, υπάρχουν πολύ πιο απλές και οικονομικές λύσεις από το να χτιστεί μια πεζογέφυρα σε κάθε επικίνδυνη διάβαση.
Λ. Αθηνών 345
  • Ζητάμε απελευθέρωση των πεζοδρομίων σε όλο τον αστικό ιστό από όλες τις αυθαίρετες χρήσεις και παρεμβάσεις, όπως προβλέπει ο κανονισμός κοινοχρήστων χώρων του δήμου και η κείμενη νομοθεσία.
  • Ζητάμε επιβολή προστίμων για τους παραβάτες που καταλαμβάνουν αυθαίρετα το δημόσιο χώρο και χωροθέτηση του δημοτικού εξοπλισμού με βάση μελέτες τεχνικης υπηρεσίας.
  • Ζητάμε τη δημιουργία ζώνης διέλευσης  πεζών και τυφλών σε όλα τα πεζοδρόμια του δήμου μας, ράμπες για ΑμεΑ,  αποτμήσεις πεζοδρομίων σύμφωνα με τις τεχνικές οδηγίες του  «Σχεδιάζοντας για όλους»  του ΥΠΕΝ.
  • Ζητάμε ορθό σχεδιασμό διαβάσεων και τη σωστή ρύθμιση των φαναριών με βάση τις ανάγκες των πεζών.
  • Ζητάμε κάμερες παρακολούθησης και αποτελεσματική αστυνόμευση ούτως ώστε να εξαλειφθεί στο δήμο μας το φαινόμενο της παραβίασης προτεραιότητας και ορίων ταχύτητας και οι τραγωδίες που οφείλονται σ’ αυτό.
  • Λ. Αθηνών 149
  • Ζητάμε γρήγορη και αποτελεσματική συγκοινωνία, που θα αποτρέπει τους κατοίκους να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους, αποσυμφορώντας τους δρόμους και τα πεζοδρόμια του δήμου.
Λ. Αθηνών 239
Σύμφωνα με αξιωματικό της Τροχαίας, ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται τα παρακάτω τμήματα των δρόμων μας:
  1. Καμπή της Λ. Αθηνών στο ύψος των Goodys. Η ορατότητα είναι περιορισμένη, ενώ η μεγάλη απόσταση των φαναριών (από Γ. Παπανδρέου έως Σατωβριάνδου) επιτρέπει στα οχήματα την ανάπτυξη μεγάλων ταχυτήτων. Η Τροχαία προειδοποιεί ότι είναι απαγορευτικό για κάθε πεζό να επιχειρήσει εδώ να διασχίσει τη Λεωφόρο.
  2. Στην Εθνική Οδό, από το Δαφνί έως τον Σκαραμαγκά συμβαίνουν πολλές συγκρούσεις, λόγω της συμφόρησης που δημιουργεί η μείωση των λωρίδων.
  3. Στο ρεύμα ανόδου της Ε.Ο. δεν υπάρχουν μπάρες δεξιά του δρόμου. Στην ίδια περιοχή είναι εμφανής ο κίνδυνος κατολίσθησης από τα πρανή.
  4. Οι μπάρες στην κατηφόρα της Ε.Ο. προς Κόρινθο δεν μπορούν να συγκρατήσουν
    οχήματα σε περίπτωση εκτροπής. Χαρακτηριστικό είναι θανατηφόρο τροχαίο
    που συνέβη στις 12 Ιουλίου 2014, όταν οδηγός χτύπησε στη δεξιά μπάρα, και έπεσε στο
    χαντάκι έξω από τον δρόμο με την οροφή. Αν λειτουργούσε σωστά η μπάρα, μετά το
    χτύπημα απλώς θα επέστρεφε στο οδόστρωμα.
  5. Η Λ. Αθηνών και η Ε.Ο. κρατούν πολλά νερά σε περίπτωση βροχής, που προκαλούν ολισθηρότητα, αλλά και περιορίζουν την ορατότητα.
  6. Στο ύψος της Αφαίας, στο ρεύμα προς Κόρινθο, τα νερά παρέσυραν το χωμάτινο έρεισμα δεξιά και δημιουργήθηκε χαντάκι. Η Τροχαία προχώρησε σε σήμανση,
    αλλά η βλάβη δεν έχει διορθωθεί από το ΥΠΕΚΑ.
  7. Στην οδό Στρατάρχη Καραϊσκάκη παρατηρείται έντονο πρόβλημα με την κίνηση των πεζών. Διασχίζουν τον δρόμο από οπουδήποτε και όχι από τις δύο διαβάσεις (πεζοφάναρα).
  8. Η παράνομη στάθμευση στην Ιερά Οδό, στο ύψος του Σταθμού «Αγία Μαρίνα», δημιουργεί συμφόρηση στην κίνηση των οχημάτων. Το γεγονός αυτό βάζει «σε πειρασμό» πεζούς να διασχίσουν το δρόμο ανάμεσα στα ακίνητα οχήματα, αλλά ξαφνικά βρίσκονται ανάμεσά τους, όταν αυτά ξεκινούν. Έχουν σημειωθεί σοβαροί τραυματισμοί πεζών που υπερτίμησαν τις δυνατότητές τους. Συνήθως τους χτυπούν μηχανάκια που κινούνται ανάμεσα στα αυτοκίνητα. 
 
Τελειώνοντας, παραθέτω μερικές ακόμη φωτογραφίες που δείχνουν (ξεκάθαρα πιστεύω) ότι χρειαζόμαστε άλλα πράγματα πολύ πιο άμεσα απο τις πεζογέφυρες.




Λ. Αθηνών και Σκρά


Λ. Αθηνών και Ανοίξεως


Λ. Αθηνών 302


Λ. Αθηνών και Θερμοπυλών




Λ. Αθηνών και 28ης Οκτωβρίου



Λ. Αθηνών και Λευκάδας




3 σχόλια:

  1. Η υπογειοποίηση δεν πρόκειται να λύσει το πρόβλημα της ρύπανση. Τα καυσαέρια θα εξακολουθούν να εκλύονται από τα αυτοκίνητα και η ατμόσφαιρα της πόλης να επιβαρύνεται. Θα είναι ένα ακόμη αποσπασματικό μέτρο σαν το παράδειγμα της πεζογέφυρας που αναφέρεται στο άρθρο, γιατί η βιώσιμη κινητικότητα είναι σοβαρή υπόθεση και απαιτεί συνολική αντιμετώπιση. Δεν θεωρώ και πολύ ανθρώπινη την αντιμετώπιση εκείνων των συγκοινωνιολόγων που περιμένουν τα σώματα των πεζών να καλμάρουν τη ροή των αυτοκινήτων. Η πεζογέφυρα ίσως δεν είναι η λύση, κάποιες ζωές όμως μπορούν να σωθούν μέχρι να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό αδιέξοδο ολιστικά. Δημήτρης Χρυσαφίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω ότι λέμε το ίδιο πράγμα με διαφορετικούς τρόπους: οι πεζογέφυρες δεν είναι κακές, αλλά μόνες τους δεν επαρκούν, ιδιαίτερα όταν η περιρρέουσα κατάσταση είναι τόσο επικίνδυνη.
      Όσο για την υπογειοποίηση, αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων. Φυσικά κανείς δεν έπρεεπε να είχε επιτρέψει οικισμό κοντά σε λεωφόρο, αλλά τώρα που έγινε, θα χρειαστεί συνολικός σχεδιασμός για συνυπάρξουν και να αναιρεθεί η υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων.

      Διαγραφή
  2. θα μειωθεί σημαντικά η ρύπανση από α μεγαλα φορτηγά -επικαθημενα -κοντέινερ κλπ. τα οποία δεν θα σταματούν- ξεκινούν στα φαναρια της Λ. αθηνών είτε στα καταστήματα γρήγορης εστίασης -καφέ κλπ. το ίδιο και τα περισσότερα οχήματα που διασχίζουν και το εσωτερικο οδικο δίκτυο χαιδαρίου για να βγουν λ. αθηνών είτε από πειραια-ιερα οδό , είτε από περιστέρι -οδος Φαβιέρου΄. αλλά και οι κατοικοι δεν θα χρησιμοποιούν τα ιδιωτικά οχήματα , γιατι απλα δεν θα φοβούνται να διασχίσουν τη λεωφόρο και οι ποδηλάτες θα αυξηθούν και θα αντικατασταθεί με πρασινο καποια από τις ηδη τέσσερεις λωρίδες της λεωφόρου .

    ΑπάντησηΔιαγραφή