Διεκδικούμε τη δυνατότητα των παιδιών να πηγαίνουν αυτόνομα στο σχολείο, χωρίς φόβο, όπως κάναμε εμείς κάποτε.
Διεκδικούμε το δικαίωμά μας σε δρόμους ασφαλείς για όλους.
Οι "Μαμάδες στο
Δρόμο" πιστεύουμε πως οι συνθήκες που βιώνουμε σήμερα στις ελληνικές
πόλεις είναι αποτέλεσμα ιστορικών συγκυριών και πολιτικών επιλογών.
Πιστεύουμε πως είναι στο χέρι μας να τις αλλάξουμε, αλλά θα απαιτηθεί χρόνος
και πολιτικό όραμα.
Φυσικά δεν πιστεύουμε ότι η αλλαγή θα γίνει σε μια μέρα, αλλά πιστεύουμε πως
είναι χρέος μας να το πράξουμε, για τις γενιές που έρχονται μετά από εμάς.
Οι προτάσεις μας γι αυτά που θα θέλαμε να δούμε εμπίπτουν σε τέσσερις βασικές κατηγορίες:
1. Προστασία όλων των χρηστών στα πλαίσια της υπάρχουσας κατάστασης (υποδομές και οδική συμπεριφορά)
2. Σταδιακή βελτίωσή των υποδομών
3. Σταδιακή εκπαίδευση του κοινού
4. Προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας
Αναλυτικά, οι βελτιώσεις που θα θέλαμε να δούμε σε αυτούς τους τομείς είναι οι εξής:
1. Προστασία όλων των χρηστών στα πλαίσια της υπάρχουσας κατάστασης
1.1. Θεσμική προστασία έως την βελτίωση των υποδομών
· Τα περισσότερα τροχαία σημειώνονται στις πόλεις, όπου οι στενοί δρόμοι κάνουν ακόμη πιο επικίνδυνη την γρήγορη οδήγηση. Ζητούμε γενικό όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα σε όλες τις κατοικημένες περιοχές (με πιθανή εξαίρεση ελάχιστους αυτοκινητόδρομους με επαρκείς προδιαγραφές ασφάλειας).
· Λόγω των ανεπαρκών πεζοδρομίων, πολλοί άνθρωποι βαδίζουν αναγκαστικά στον δρόμο, με κίνδυνο της ζωής τους. Ως την ανάπλασή τους, προτείνουμε όλες οι οδοί με ανεπαρκή πεζοδρόμια να χαρακτηριστούν αυτόματα οδοί ήπιας κυκλοφορίας, αναγνωρίζοντας μια κατάσταση που ήδη υφίσταται.
· Οι διαγραμμίσεις είναι σπάνιες. Σε περιοχές εκτός του κέντρου, μπορεί να μην υπάρχει νόμιμος τρόπος διάσχισης σε απόσταση εκατοντάδων μέτρων. Ζητούμε κάθε διασταύρωση να θεωρείται αυτόκλητα διάβαση, ασχέτως αν υπάρχει ή όχι διαγράμμιση.
1.2. Αποτροπή των συμπεριφορών που απειλούν τη ζωή ή καταργούν το δικαίωμα στην μετακίνηση
· Πολλοί οδηγοί παραβιάζουν σήματα στοπ, φανάρια και διαβάσεις. Άλλοι οδηγούν χωρίς κράνος, χωρίς ζώνη ή μιλώντας στο κινητό. Πολλοί υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας, κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς, ή οδηγούν έχοντας καταναλώσει αλκοόλ. Προτείνουμε εντατικούς ελέγχους και κάμερες σε κάθε διασταύρωση, με αυτόματη αποστολή των κλήσεων στους παραλήπτες.
· Πολλοί οδηγοί σταθμεύουν με τρόπο που αναγκάζει τους πεζούς να κινούνται στο οδόστρωμα. Προτείνουμε την άμεση απομάκρυνση των οχημάτων που θέτουν περαστικούς σε κίνδυνο. Εάν οι γερανοί της τροχαίας δεν επαρκούν για την απομάκρυνση των οχημάτων που εμποδίζουν, προτείνουμε την συμμετοχή ιδιωτών.
· Για την μείωση των αντικοινωνικών συμπεριφορών, έχει μεγάλη σημασία οι παραβάτες να νιώθουν πως παρακολουθούνται. Η παροχή κινήτρων στους οδηγούς να έχουν κάμερες καταγραφής στα οχήματά τους και η αποδοχή των καταγραφών αυτών στα δικαστήρια, θα αυξήσει εκθετικά την πίεση για συμμόρφωση με τον ΚΟΚ.
· Να απομακρυνθούν όλα τα κινητά εμπόδια από τα πεζοδρόμια – κάδοι, ζαρντινιέρες, τραπεζοκαθίσματα, εμπορεύματα. Σε περίπτωση υποτροπής, οι επιχειρήσεις να κλείνουν οριστικά.
· Να τοποθετηθούν φυσικά εμπόδια για να αποτρέπεται η στάθμευση πάνω σε στροφές, διασταυρώσεις και άλλα σημεία που εμποδίζουν την ορατότητα και μπορεί να προξενήσουν τροχαίο.
1.3. Περίθαλψη
· Άμεση παρέμβαση, μέσω της αύξησης των ασθενοφόρων και των πληρωμάτων τους.
· Άρτια και επικαιροποιημένη εκπαίδευση των πληρωμάτων.
· Αύξηση των νοσοκομειακών κλινών.
· Αύξηση γιατρών και νοσηλευτών
· Δημιουργία κέντρων πρώτων βοηθειών και ιατρικών κέντρων, με πλήρη στελέχωση, σε κάθε γωνιά της χώρας
· Αύξηση του προσωπικού στις τουριστικές περιοχές κατά τη διάρκεια του θέρους.
· Υποστήριξη των θυμάτων τροχαίων και των οικογενειών τους από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς.
· Κάλυψη όλων των αναγκών αποκατάστασης των τραυματιών.
· Καταγραφή και δημοσίευση στατιστικών στοιχείων που περιλαμβάνουν την τελική έκβαση κάθε τραυματισμού από τροχαίο (επιβίωση, αναπηρία, θάνατο) με τρόπο εύληπτο και αξιοποιήσιμο από κοινό και ερευνητές.
· Εφαρμογή των σχεδίων οδικής ασφάλειας που έχουν ήδη καταρτιστεί και εγκριθεί
1.4. Δικαιοσύνη
· Καμία πράξη που απειλεί τη ζωή δεν μπορεί να θεωρηθεί πλημέλημμα ούτε να εκδικάζεται ως τέτοιο. Αποτελεί σκάνδαλο το ότι η πρόκληση σωματικών βλαβών ή θανάτου διέπεται από ειδικό καθεστώς μόνο εάν έχει διαπραχθεί με όχημα.
· Τα θύματα εγκαταλείπονται γιατί οι οδηγοί ξέρουν ότι η εγκατάλειψη έχει όφελος (δεν θα υποστούν αυτόφωρο ή αλκοτέστ) χωρίς κίνδυνο δυσμενών επιπτώσεων για τους ίδιους (δεν θα επιβαρυνθεί το κατηγορητήριο). Ζητούμε η εγκατάλειψη να θεωρείται απόπειρα φόνου από αμέλεια, και να εκδικάζεται ανεξάρτητα από το αρχικό τροχαίο συμβάν. Επίσης, οι δράστες να γνωρίζουν ότι σε περίπτωση εγκατάλειψης, κάθε ποινή για το αρχικό τροχαίο θα διπλασιάζεται.
· Άμεση στέρηση διπλώματος και άδειας κυκλοφορίας από κάθε ύποπτο πρόκλησης τροχαίου, για την προστασία του κοινού. Να επιστρέφονται μόνο εάν αποδειχθεί η αθωότητά του (ένα παράπλευρο όφελος αυτού θα είναι η μείωση των αναβολών με αίτημα των κατηγορουμένων).
· Επίσπευση των δικαστικών διαδικασιών για να αποφεύγεται όσο το δυνατόν ο επανατραυματισμός των θυμάτων. Προτεραιότητα των υποθέσεων τροχαίων στο δικαστικό πινάκιο.
· Θέσπιση εναλλακτικών ποινών για τους ενόχους, όπως υποχρεωτική επαναφοίτηση σε σχολή οδηγών, κοινωνική θητεία σε νοσοκομεία και κέντρα αποκατάστασης τραυματιών, δήμευση της περιουσίας του δράστη υπέρ της αποκατάστασης (ή της οικογένειας) του θύματος κτλ.
· Επανεκπαίδευση αστυνομικών και δικαστικών για τη ζωτική σημασία του ΚΟΚ ως μέσο προστασίας της ζωής και της ασφάλειας των πολιτών.
2. Σταδιακή βελτίωσή των υποδομών (ξέρουμε ότι πρόκειται για μια προσπάθεια που θα κρατήσει δεκαετίες, γιατί πρέπει να ανατρέψει πεπραγμένα δεκαετιών)
· Να υιοθετηθεί το Όραμα Μηδέν (οι άνθρωποι κάνουν λάθη, αλλά οι θεσμοί και οι υποδομές σχεδιάζονται ώστε αυτά να μην γίνουν μοιραία, ώσπου να έχουμε Μηδέν νεκρούς από τροχαία στη χώρα)
· Να αναπλαστούν σταδιακά (ένα-ένα τετράγωνο, αν χρειαστεί) όλοι οι δρόμοι και τα πεζοδρόμιά τους με βάση τις σύγχρονες προδιαγραφές, έτσι ώστε όλοι οι χρήστες (πεζοί, οδηγοί, ποδηλάτες, κτλ) να μπορούν να κυκλοφορούν ανεμπόδιστα και με ασφάλεια.
· Όσοι δρόμοι έχουν γεωμετρία που δεν επιτρέπει τη χάραξη άνετων πεζοδρομίων, να μονοδρομηθούν, να πεζοδρομηθούν ή να παραμείνουν δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας.
- Σταδιακή βελτίωση πεζοδρομίων και πεζοδρόμων, ώστε να είναι προσβάσιμα από όλους. Να μετακινηθούν κολώνες φωτισμού, ΔΕΗ, καφάο κτλ. Να ανασχεδιαστούν οι στάσεις έτσι ώστε να μην εμποδίζουν. Όσοι παρόδιοι ιδιοκτήτες έχουν αλλοιώσει το πεζοδρόμιο με σκαλιά ή άλλες κατασκευές, να υποχρεωθούν σε αποκατάστασή του.
- Σταδιακά να γίνει υποχρεωτικό –για όλους όσοι θέλουν να αγοράσουν νέο όχημα– να διαθέτουν δικό τους χώρο στάθμευσης. Αυτό θα οδηγήσει σε ζήτηση που θα δημιουργήσει νέες θέσεις στάθμευσης, τονώνοντας και τον κατασκευαστικό τομέα.
- Να θεσπιστούν κίνητρα για τη μετατροπή των αδιάθετων υπογείων και ισογείων σε χώρους στάθμευσης. Να δοθεί η δυνατότητα ενοικίασης των αδιάθετων θέσεων στάθμευσης σε πολυκατοικίες.
- Να αποτραπεί η στάθμευση (και διέλευση) δικύκλων από το πεζοδρόμιο, με τη δημιουργία χώρων στάθμευσης μοτοσικλετών σε κάθε τετράγωνο.
- Να θεσπιστεί γραφείο προσβασιμότητας σε κάθε δήμο, με επικεφαλής, κατά προτίμηση, άτομο με αναπηρία.
- Όσοι εργολάβοι αναλαμβάνουν έργα οδοποιίας να υποχρεούνται σε υπογραφή πενταετούς εγγύησης. Εάν σε αυτό το διάστημα διαπιστωθούν κακοτεχνίες, να υποχρεούνται στην αποκατάστασή τους με ίδιες δαπάνες. Εάν δεν το πράξουν, να μπαίνουν σε ένα ειδικό μητρώο (π.χ. Ευπαλίνος) που δεν θα τους επιτρέπει να συμμετάσχουν ξανά σε διαγωνισμό του δημοσίου.
3. Σταδιακή εκπαίδευση του κοινού
· Μόνιμη, σωστά ενορχηστρωμένη και διαρκώς ανανεούμενη εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού για θέματα οδικής ασφάλειας, η οποία θα στοχεύει στο στιγματισμό αρνητικών και επικίνδυνων συμπεριφορών (υπέρβαση ορίων ταχύτητας, παραβίαση σηματοδότη, παρκάρισμα σε ράμπα κτλ) ως την εξάλειψή τους.
· Το μάθημα της οδικής ασφάλειας να γίνει αναπόσπαστο μέρος του διδακτικού προγράμματος και να διδάσκεται σε όλες τις τάξεις.
· Στην έκτη δημοτικού, τα παιδιά να περνούν από εξετάσεις (σήματα και πρακτική εκπαίδευση) που θα τους δίνουν το δικαίωμα να κυκλοφορούν (αν συμφωνούν και οι γονείς τους) στον δρόμο με ποδήλατο. Στα 15, να περνούν από αντίστοιχες εξετάσεις για οδήγηση ηλεκτρικού πατινιού και να παρέχεται στους επιτυχόντες κάρτα, χωρίς την οποία να μην μπορούν να αγοράσουν ή να νοικιάσουν πατίνι.
· Η εκπαίδευση των οδηγών να αναβαθμιστεί, με βάση τα σύγχρονα δεδομένα.
· Συντονισμός όλων των αρμόδιων φορέων σε μια εθνική εκστρατεία για την προώθηση της οδικής ασφάλειας και τη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας σε όλη τη χώρα.
4. Προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας
· Βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών έτσι ώστε να μειωθεί ο αριθμός των αυτοκινήτων που πνίγουν τις λεωφόρους και καταλαμβάνουν τους χώρους των πεζών.
· Ενθάρρυνση των εναλλακτικών μορφών μετακίνησης που δεν επιβαρύνουν το χώρο ή το περιβάλλον (περπάτημα, ποδηλασία, ΜΜΜ). Αφού μειωθούν οι διαδρομές με αυτοκίνητο λόγω της βελτίωσης των ΜΜΜ, να δοθεί μία λωρίδα σε κάθε δρόμο για ποδήλατα και μικροοχήματα.
Εικόνες από εδώ κι εδώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου