+ Μια ομάδα ανθρώπων (γυναικών και ανδρών, με παιδιά ή χωρίς) για την ασφαλή μετακίνηση όλων μας.

Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2024

Περισσότεροι δρόμοι = περισσότερη κίνηση

"Προκαλούμενη ζήτηση" δηλαδή ζήτηση που προκαλείται από την προσφορά (induced demand) είναι ένα φαινόμενο που εξηγεί γιατί η αύξηση των λωρίδων σε έναν οποιοδήποτε δρόμο ή η προσθήκη περισσότερων αυτοκινητόδρομων σε ένα σύστημα ΔΕΝ λύνει το κυκλοφοριακό. 


Οι περισσότεροι σκεφτόμαστε ως εξής "Αν η λεωφόρος Τάδε, με 6 λωρίδες, είναι πηγμένη κάθε μέρα, τότε προσθέτοντας άλλες δύο λωρίδες θα είναι λιγότερο πηγμένη". Γι αυτό χαιρόμαστε όταν ακούμε ότι θα δημιουργηθεί ένας νέος νέος περιφερειακός, νέα παρακαμπτήριος, κτλ, όπως το περίφημο flyover της Θεσσαλονίκης. 

Δυστυχώς, όπου δοκιμάστηκε, το σύστημα απέτυχε παταγωδώς. Η εικόνα των αμερικανικών πόλεων, με χιλιάδες αυτοκίνητα ακινητοποιημένα σε δρόμους 10, 12 ακόμη και 20 λωρίδων είναι η απόδειξη. 

Ο λόγος είναι απλός: με βάση τον νόμο της προσφοράς και της ζήτησης, ο νέος δρόμος θα γίνει ελκυστικός για τα αυτοκίνητα. Θα προσελκύσει περισσότερα, ώσπου η κίνηση να φτάσει στα προηγούμενα επίπεδα. Τότε, θα φτιαχτεί νέος δρόμος, που σύντομα θα κορεστεί κι αυτός. 

Με λίγα λόγια, όσο περισσότερους δρόμους φτιάχνουμε, τόσο χειροτερεύουμε την κατάσταση: περισσότερα αυτοκίνητα, περισσότερο πήξιμο, περισσότερο νέφος, περισσότερα ορυκτά καύσιμα κτλ.

Συνεπώς, το περίφημο flyover της Θεσσαλονίκης είναι ένα πολυδάπανο έργο, που χτίζεται χωρίς λόγο. Όχι μόνο θα κορεστεί σύντομα, όπως ο περιφερειακός της πόλης, αλλά θα έχει κι άλλες δυσάρεστες συνέπειες (θα απομονώσει περισσότερο την πόλη από το περιαστικό της δάσος, θα υποβαθμίσει την ποιότητα του αέρα στην πόλη, θα επιδεινώσει το φαινόμενο θερμικής νησίδας τα καλοκαίρια κτλ). 

Αναρωτιέται κανείς, αφού τα στοιχεία αυτά είναι ήδη γνωστά από τη δεκαετία του 1960, γιατί συνεχίζουμε; Γιατί φτιάχνουμε νέους δρόμους, αφού δεν ανακουφίζουν το κυκλοφοριακό; Αφού μιλάμε για κλιματική αλλαγή, γιατί χρηματοδοτούμε πολιτικές που ενθαρρύνουν ρυπογόνες μετακινήσεις; 

Τέλος, ποια είναι η σωστή λύση; Για αυτή την απάντηση, θα πρέπει να περιμένετε επόμενη ανάρτηση. 

__________________

Περιγραφή εικόνας: αεροφωτογραφία δρόμου πολλών λωρίδων, γεμάτου αυτοκίνητα.
Πηγή εικόνας

Για το φαινόμενο της "Προκαλούμενης Ζήτησης" δυστυχώς, δεν μπόρεσα να βρω ελληνικές πηγές. Αν όμως μιλάτε αγγλικά, μπορείτε να δείτε το παρακάτω βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=2z7o3sRxA5g 

Μπορείτε επίσης να διαβάσετε τους παρακάτω συνδέσμους:  

https://www.wired.com/2014/06/wuwt-traffic-induced-demand/ 

https://cityobservatory.org/reducing-congestion-katy-didnt/ 

https://www.governing.com/now/why-the-concept-of-induced-demand-is-a-hard-sell 

 https://rmi.org/more-lanes-do-not-mean-less-traffic/ 

 https://eightify.app/summary/relationships/why-adding-an-extra-lane-doesn-t-work-urbanopolis#:~:text=Expanding%20roads%20leads%20to%20increased%20traffic%20and%20dependence%20on%20cars,areas%20and%20incurring%20high%20costs.&text=Adding%20an%20extra%20lane%20or,to%20different%20times%20or%20roads.

 https://arstechnica.com/cars/2021/08/please-stop-adding-more-lanes-to-busy-highways-it-doesnt-help/ 

 https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/107n9jl/eli5_why_does_adding_more_traffic_lanes_doesnt/?rdt=60619&onetap_auto=true 

 https://www.quora.com/Why-don%E2%80%99t-they-make-highways-and-freeways-wider-so-there-is-less-traffic-There-has-to-be-a-way-to-make-more-room-on-modern-day-roads

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου