+ Μια ομάδα ανθρώπων (γυναικών και ανδρών, με παιδιά ή χωρίς) για την ασφαλή μετακίνηση όλων μας.

Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

Μετά τον κορωνοϊό

Ζούμε πρωτόγνωρες καταστάσεις.
Μετά την αρχική δυσπιστία για τον ιό, ακολούθησε ο πανικός, που σύντομα αντικαταστάθηκε από την υποδειγματική συμμόρφωση της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών, την προσαρμογή μας σε νέα δεδομένα και την αλλαγή των συνηθειών μας.
Η προσπάθεια απέδωσε: αυτή τη στιγμή η Ελλάδα μπορεί να καυχηθεί πως έχει καταφέρει να ανακόψει τη μετάδοση της ασθένειας και να αποτρέψει τις εκατόμβες θυμάτων που είδαν άλλες χώρες.
Έτσι, σιγά-σιγά αρχίζουμε να προετοιμαζόμαστε για μια σταδιακή επάνοδο στην "ομαλότητα".




Η ομαλότητα αυτή βέβαια, δεν θα είναι ακριβώς όπως την ξέραμε: θα φορούμε μάσκες (πού θα τις βρούμε βέβαια είναι άλλο θέμα) και, σε μια προσπάθεια αποσυμφόρησης των ΜΜΜ, οι εργαζόμενοι θα προσέρχονται στην εργασία τους σε "κύματα" κι όχι όλοι μαζί.

Ένα πράγμα θα παραμείνει ίδιο:
Η παραχώρηση της πόλης στα ΙΧ. Πάνω που είχαμε αρχίσει να συνηθίζουμε μια πόλη χωρίς νέφος και θόρυβο, η ίδια η Επίτροπος Περιβάλλοντος μας προειδοποιεί ότι η καθαρή ατμόσφαιρα είναι κάτι προσωρινό, αντί να μας διαβεβαιώσει ότι θα κάνει κάθε προσπάθεια να γίνει η νέα αυτή κατάσταση μόνιμη.

Οι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: Στις ΗΠΑ, επιστημονική έρευνα συνδέει την ατμοσφαιρική ρύπανση με αυξημένη θνησιμότητα από τον νέο ιό. Στο Μιλάνο, υποψιάζονται πως ο ιός επιβιώνει στα σωματίδια του νέφους και πως σ' αυτό οφείλεται η αύξηση των κρουσμάτων στη μολυσμένη ατμόσφαιρα της βόρειας Ιταλίας. Πάντως ένα είναι βέβαιο: στις περιοχές με μολυσμένη ατμόσφαιρα, ο ιός είναι πολύ πιο θανάσιμος.

Επιπλέον, όλοι οι επιστήμονες συμφωνούν πως για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού και την τήρηση των μέσων κοινωνικής αποστασιοποίησης, είναι απαραίτητο να ενθαρρυνθούν ήπιες μορφές μετακίνησης, όπως το περπάτημα και η ποδηλασία. Η σωματική άσκηση σε ανοιχτούς χώρους, υποστηρίζουν, ενισχύει το ανοσοποιητικό, ενώ αντίθετα, οι κλειστοί χώροι και ο συνωστισμός των ΜΜΜ ευνοούν τη μετάδοσή του.

Επέκταση πεζοδρομίου, Burnaby, Καναδάς.


Ήδη, σε πολλές πόλεις (π.χ. Λονδίνο, Παρίσι, Μιλάνο, Μπογκοτά, Νέα Υόρκη και πολλές άλλες) οι αρχές παίρνουν μέτρα που μειώνουν το χώρο του αυτοκινήτου για να επεκτείνουν το δίκτυο ποδηλατοδρόμων ή να διευρύνουν τα πεζοδρόμια. 
Δημιουργία ποδηλατόδρομου, Aukland, Νέα Ζηλανδία.

Σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα, φτάνουν να κλείνουν ολόκληρους δρόμους:





Και, ενώ το ίδιο το ΥΠΕΝ έχει προτείνει παρόμοια μέτρα για τη μείωση της αυτοκίνησης και την προώθηση μιας κινητικότητας που θα ωφελούσε τον πολίτη και το περιβάλλον, αυτές αγνοούνται.

Αντίθετα, με βάση την πρόσφατη κυβερνητική ανακοίνωση, το μόνο μέσο μετακίνησης που ενθαρρύνεται είναι τα ΙΧ.


Ενθαρρύνεται!
Λες και είναι δυνατό, στις ελληνικές πόλεις, που φτιάχτηκαν χωρίς καμία μέριμνα για το αυτοκίνητο, να μετακινείται κάθε κάτοικος με ένα αμάξι ή έστω μηχανή. Πού θα χωρέσουν όλα αυτά τα οχήματα; Πόσο νέφος θα παράγουν συνολικά; Τέλος, πού θα βρεθεί χώρος να σταθμεύσουν, έστω και με "ελεύθερο πάρκινγκ" στα μητροπολιτικά κέντρα; Πόσο θα πάρει για να μετατραπούν τα κέντρα αυτά σε κόλαση, όπου όλοι, με σπασμένα νεύρα, θα κάνουν κύκλους ψάχνοντας χώρο να παρκάρουν, για να το αφήσουν τελικά σε πεζοδρόμια, στροφές, διαδρόμους λεωφορείων κτλ;


Αυτή τη στιγμή ζούμε μια πρωτοφανή αλλαγή. Οι Έλληνες διαπιστώνουν ότι είναι εφικτό να πας για βόλτα ή για ψώνια με τα πόδια ή το ποδήλατο, ότι είναι δυνατό να αναπνέουν καθαρότερο αέρα, ότι είναι δυνατό να ζουν σε μια πόλη χωρίς κίνηση και εκνευρισμό. Πρόκειται για οφέλη που όλοι απολαμβάνουμε και θα θέλαμε να διατηρήσουμε.

Αυτή τη στιγμή, η ομάδα μας υποστηρίζει και συνυπογράφει την έκκληση των ποδηλατών προς κάθε αρμόδιο φορέα να ενθαρρύνουν, με κάθε μέσο, τις ήπιες μορφές μετακίνησης, προς όφελος όλων μας.
Η εξίσωση είναι απλή: αν ο συγχρωτισμός στα ΜΜΜ διαδίδει την επιδημία ενώ η ρύπανση την επιδεινώνει, ένα ΙΧ για κάθε πολίτη δεν είναι λύση, είναι κίνδυνος! Η μόνη διέξοδος είναι άλλοι τρόποι μετακίνησης. 
Παρακαλούμε, υπογράψτε μαζί μας, εδώ.

Και κάτι ακόμη: τα περιοριστικά μέτρα οδήγησαν σε μια πρωτοφανή μείωση των τροχαίων, με αποτέλεσμα να σωθούν πάμπολλες ζωές, ίσως περισσότερες από όσες χάθηκαν λόγω του ιού.
Δε θα ήταν ευχής έργο αν η κυβέρνηση έδειχνε την ίδια θέληση για την αντιμετώπιση της πανδημίας των τροχαίων και λάμβανε αντίστοιχης αυστηρότητας μέτρα; 


_____________
Πηγές εικόνων:
Άδεια Αθήνα, Καναδάς, Νέα Ζηλανδία, Φιλαδέλφεια, ανακοίνωση κυβέρνησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου