Ο 14χρονος Αλέξανδρος σκοτώθηκε προσπαθώντας να περάσει την παραλιακή.
Δεν ήταν ο πρώτος. Κάθε χρόνο 16 σοβαρά τροχαία γίνονται στην παραλιακή κι αμέτρητα ελαφρότερα.
Οι Μαμάδες χαιρετίζουμε το Δήμαρχο Φαλήρου, που προσπαθεί να βελτιώσει την κατάσταση για τους πεζούς.
Τις προσπάθειές του όμως δυσκολεύουν οι γνωστοί δαίμονες: γραφειοκρατία, έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στις υπηρεσίες, έλλειψη κονδυλίων, παλιές νοοτροπίες που θέλουν προτεραιότητα στην κίνηση των αυτοκινήτων, κτλ.
Διαβάστε το σχετικό άρθρο:
Δεν ήταν ο πρώτος. Κάθε χρόνο 16 σοβαρά τροχαία γίνονται στην παραλιακή κι αμέτρητα ελαφρότερα.
Οι Μαμάδες χαιρετίζουμε το Δήμαρχο Φαλήρου, που προσπαθεί να βελτιώσει την κατάσταση για τους πεζούς.
Τις προσπάθειές του όμως δυσκολεύουν οι γνωστοί δαίμονες: γραφειοκρατία, έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στις υπηρεσίες, έλλειψη κονδυλίων, παλιές νοοτροπίες που θέλουν προτεραιότητα στην κίνηση των αυτοκινήτων, κτλ.
Διαβάστε το σχετικό άρθρο:
Το εστιατόριο του ξενοδοχείου Poseidon βρίσκεται στην παραλία απέναντι από το ξενοδοχείο. |
Αυτοκίνητα εναντίον πεζών στην παραλιακή
Το Παλαιό Φάληρο και ο Άλιμος είναι χτισμένα μια ανάσα από τη θάλασσα. Μόνο που για να φτάσουν σε αυτήν, οι κάτοικοι αλλά και οι χιλιάδες επισκέπτες του Σαββατοκύριακου πρέπει να διασχίσουν έναν δρόμο υψηλών ταχυτήτων, και στα περισσότερα σημεία να σταθούν στη μέση με κίνδυνο της ζωής τους. Ο δήμαρχος του Φαλήρου είναι αποφασισμένος να κάνει κάτι γι' αυτό. Θα είναι αρκετό;Ξεκίνησα την προσπάθεια για την πεζογέφυρα της οδού Αφροδίτης όταν έμαθα ότι σε εκείνο το φανάρι, του Τροκαντερού, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει εννέα θανατηφόρα ατυχήματα με πεζούς που προσπαθούσαν να περάσουν απέναντι. Μία ειδικά περίπτωση με έκανε να πεισμώσω: σκοτώθηκε ένας πατέρας που έσερνε το καροτσάκι με το μωρό του. Πώς δεν πήρε και το καροτσάκι...» λέει συνοφρυωμένος ο δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου Διονύσης Χατζηδάκης, εδώ και χρόνια γνωστός ως ο τοπικός άρχοντας που παίρνει τόσο προσωπικά όσο κανείς την περιοχή του.
Το Φάληρο έχει 70.000 κατοίκους, οι περισσότεροι από τους οποίους κατεβαίνουν με κάθε ευκαιρία στην παραλία. Και δεν είναι οι μόνοι. Ο δήμος δέχεται κάθε Σαββατοκύριακο χιλιάδες επισκέπτες από ολόκληρη την Αθήνα, καθώς είναι η πρώτη «στάση» στον δρόμο που οδηγεί στις παραλίες των νοτίων προαστίων, όπου κανείς απολαμβάνει την επαφή με τη θάλασσα με διάφορους τρόπους –από τη βόλτα πλάι στο κύμα μέχρι τα μεζεδάκια στις ταβέρνες και το κολύμπι σε σχετικά καθαρά νερά.
Ο δήμαρχος του Παλαιού Φαλήρου έχει κάνει σίγουρα περισσότερα από όσα του αναλογούν σε αυτόν τον τομέα. Χάρη στις προσπάθειές του, η παραλία του Φαλήρου έχει αλλάξει όψη τα τελευταία χρόνια, με φυτεύσεις δεκάδων χιλιάδων δέντρων και φυτών και αναπλάσεις που σέβονται το περιβάλλον και τον πολίτη. Τώρα, πήρε επιτέλους το πράσινο φως για την κατασκευή πεζογέφυρας σε έναν από τους πιο πολυσύχναστους κόμβους, αυτόν του Τροκαντερού.
Το πρόβλημα
Το φανάρι στο Έδεμ είναι χαρακτηριστικό. Πρόκειται για ένα από τα πιο δημοφιλή σημεία της παραλίας, αφού από την πλευρά των κατοικιών υπάρχει το ξενοδοχείο Poseidon και από την πλευρά της θάλασσας υπάρχει η Μαρίνα Αλίμου, μέρος όπου χιλιάδες πολίτες πηγαίνουν για βόλτα, τρέξιμο, κολύμπι στο δημοτικό κολυμβητήριο ή ποτό στο γνωστό μπαράκι. Επίσης, στην παραλία υπάρχει το Edem Café Restaurant, στο οποίο δεν υπάρχει πρόσβαση με αυτοκίνητο, παρά μόνο με τα πόδια από το Φάληρο. Και βέβαια, από το Έδεμ ξεκινά η διάσημη περατζάδα του Φαλήρου.
Το εστιατόριο στο Έδεμ. [D. Flouris/edemrestaurant.gr] |
Ζητήσαμε από την Τροχαία Καλλιθέας, που είναι υπεύθυνη, στοιχεία για τα ατυχήματα στην παραλιακή και μας απάντησε τα παρακάτω: «Σας γνωρίζουμε ότι, όπως προκύπτει συγκεντρωτικά από το αρχείο της Υπηρεσίας μας, κατά μήκος της Λ. Ποσειδώνος, στον δήμο Παλαιού Φαλήρου, κατά μέσο όρο καταγράφονται περίπου 16 τροχαία ατυχήματα τον χρόνο, στα οποία εμπλέκονται πεζοί. Το 80% αυτών παρατηρήθηκε να συμβαίνει το χρονικό διάστημα από 01/05 έως 31/08. Επίσης από το σύνολό τους περίπου το 70% αυτών έχουν ως αποτέλεσμα σοβαρό ή θανάσιμο τραυματισμό. Τα στοιχεία αφορούν την τελευταία δεκαετία».
16 σοβαρά ατυχήματα τον χρόνο. Μόνο στο Φάληρο. Θα φανταζόταν κανείς ότι είναι αρκετά ώστε το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και η Περιφέρεια Αττικής να κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα, σκεπτόμενοι πώς να λύσουν το πρόβλημα. Επικοινωνήσαμε μαζί τους, για να μάθουμε αν και πώς το αντιμετωπίζουν.
Οι απαντήσεις της Περιφέρειας Αττικής
Στο Παλαιό Φάληρο, σπίτια και ξενοδοχεία είναι κτισμένα πολύ κοντά στη θάλασσα σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα σημεία της παραλιακής οδού. [coralhotel.gr] |
«Προφανώς το κριτήριο στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας είναι να μην διακόπτεται η ροή των οχημάτων», λέει η κ. Σαπουνά. «Πράγματι, ο συντονισμός των φαναριών ανταποκρίνεται σε παραμέτρους που σχετίζονται με το είδος της κυκλοφορίας που υπάρχει σε κάθε περιοχή», προσθέτει ο κ. Κεφαλληνός. «Δεν είναι πάντα εφικτό να γίνει και ο συντονισμός των οχημάτων και το πέρασμα των πεζών. Ο λόγος είναι πως υπάρχει μία παράμετρος που δεν μπορεί να αλλάξει, μένει πάντα η ίδια, και αυτή είναι η απόσταση στην οποία βρίσκονται μεταξύ τους τα φανάρια. Ας φανταστούμε έναν δρόμο μονής κατεύθυνσης, που έχει πέντε φανάρια στη σειρά. Το πρώτο στα 100 μέτρα, το δεύτερο μετά από 300 μέτρα, κ.ο.κ. Εκεί παίρνεις τη μέση ταχύτητα που έχει ένα αυτοκίνητο, ας πούμε 50 km/h, πιάνεις τις αποστάσεις ανάμεσα στα φανάρια, κάνεις τις διαιρέσεις σου και βρίσκεις πόσα δευτερόλεπτα πρέπει να είναι πράσινο το κάθε φανάρι, προκειμένου να έχεις το λεγόμενο πράσινο κύμα, τα αυτοκίνητα δηλαδή να περνάνε τον δρόμο διατηρώντας τη μέση ταχύτητά τους, χωρίς να διακόπτεται η ροή. Αν όμως ο δρόμος είναι διπλής κατεύθυνσης, τότε το έργο σου είναι πολύ δυσκολότερο, γιατί πρέπει να συντονίσεις και τη μία πλευρά και την άλλη, αν θέλεις να ανάψει ταυτόχρονα κόκκινο για τα αυτοκίνητα, δηλαδή πράσινο για τους πεζούς. Το αν θα σου βγει, εξαρτάται από πολλά πράγματα, κυρίως από το αν είναι βολικές οι αποστάσεις των κόμβων».
Το στοιχείο που αναπόφευκτα βαραίνει στη ζυγαριά του κ. Κεφαλληνού είναι ο συντονισμός των οχημάτων ώστε να μην δημιουργούνται μεγάλα μποτιλιαρίσματα. Και μας δίνει το παράδειγμα των εργαζομένων που προσπαθούν κάθε πρωί να φτάσουν από τα σπίτια τους στα νότια προάστια στις δουλειές τους στο κέντρο, ή τον Πειραιά, ή τα βόρεια προάστια. «Αν δεν διακόψω την πορεία τους, επιτυγχάνω μία ελεύθερη ροή της τάξης των 2000 οχημάτων ανά ώρα. Αν τους διακόψω για να κάνω τα φανάρια όπως λέτε, θα περνούν 600 οχήματα την ώρα. Και τι θα γίνουν όλοι αυτοί που θέλουν να πάνε στη δουλειά τους; Αν γείρω τόσο σοβαρά τη ζυγαριά υπέρ των πεζών, το σύστημα δεν θα αντέξει ούτε για μία εβδομάδα. Θα με κυνηγάει η τροχαία, οι πολίτες, όλη η χώρα».
Ένα από τα φανάρια που χρησιμοποιεί ο κόσμος για να περάσει απέναντι στο πάρκο Φλοίσβου. |
Στο φανάρι του Μπάτη, δεν υπάρχει κανένας συγχρονισμός και η παραμονή στη μέση της παραλιακής κρατάει πολύ. |
Η παραλία του Φαλήρου είναι δημοφιλής προορισμός όλον τον χρόνο, για τους κατοίκους της περιοχής και όχι μόνο. [D. Flouris/edemrestaurant.gr] |
Η πεζογέφυρα
Είναι ένα σημείο με πολύ μεγάλη κίνηση πεζών, καθώς εκτός από την είσοδο της Μαρίνας –που έχει γίνει πλέον αγαπημένος προορισμός του Σαββατοκύριακου για οικογένειες με μικρά παιδιά– εκεί βρίσκονται και οι αθλητικές εγκαταστάσεις του δήμου, η αφετηρία του 550 και η στάση τραμ Τροκαντερό. Το μοναδικό φανάρι που περνάει απέναντι για τους πεζούς δεν είναι συγχρονισμένο, με αποτέλεσμα να στέκονται σε μία μικρή νησίδα για αρκετή ώρα, τη στιγμή που τους προσπερνούν από τη μία και την άλλη μεριά αυτοκίνητα που κινούνται στην αριστερή λωρίδα. Όταν βρίσκεται κανείς εκεί, συχνά ταλαντεύεται μπρος και πίσω από την μεγάλη πίεση του αέρα που δημιουργεί η ταχύτητα των διερχόμενων αυτοκινήτων.
«Μόλις έμαθα για το ατύχημα με τον πατέρα, ξεχείλισε το ποτήρι και πήγα στον Καρατζαφέρη, που ήταν τότε στην κυβέρνηση. Για να τον πείσω του είπα: “Πες ότι θέλεις να πας με το εγγονάκι σου μια βόλτα στο Παλαιό Φάληρο και προσπαθείς να περάσεις απέναντι. Φαντάζεσαι να γίνει ένα δυστύχημα;”» μας λέει ο κ Χατζηδάκης. «Μπροστά μου πήρε αμέσως τον υπουργό, που ήταν τότε ο Μάκης Βορίδης (Νοέμβριος 2011-Μάϊος 2012), και έβαλε την πεζογέφυρα σε ένα πρόγραμμα, που προέβλεπε να γίνουν 16 τέτοιες κατασκευές σε όλη την Αττική».
Ο καιρός πέρασε και τίποτα δεν γινόταν. Εντωμεταξύ στον δήμο μάθαιναν ότι με τις περικοπές, από 16 οι γέφυρες έγιναν 12. Έπειτα από 12 έγιναν 7. «Κάποια στιγμή είχα πληροφορίες ότι ήθελαν να βγάλουν το Φάληρο από τις περιοχές που θα αποκτούσαν πεζογέφυρα. Πήγα στον τότε υπουργό Υποδομών, τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη (Ιούνιος 2013-Ιανουάριος 2015) και τον παρακάλεσα και ήρθε επί τόπου και είδε το σημείο και την επικινδυνότητά του. Έκανε σύσκεψη με τους διευθυντές του υπουργείου Υποδομών, τους παρουσίασε την αναφορά μου και τα στοιχεία που είχα προσκομίσει και τελικά το έργο παρέμεινε στη λίστα με αυτά που επρόκειτο να γίνουν».
Τα ασανσέρ είναι απαραίτητα στις δύο πλευρές της γέφυρας, καθώς το ύψος της είναι μεγάλο (7,30 μέτρα) επειδή πρέπει να περάσει πάνω από τα καλώδια του τραμ. |
«Είχαμε προβλήματα με το δασαρχείο! Επειδή η γέφυρα έχει ασανσέρ και στις δύο πλευρές της, χρειάζεται περίπου 10 τετραγωνικά μέτρα σε κάθε μεριά για να ακουμπήσει. Γι’ αυτό έπρεπε να κοπεί ένα πεύκο και να μετακινηθεί μία ελιά και ο δασάρχης δεν έδινε άδεια. Το πρόβλημά του ήταν ένας νόμος που λέει πως όταν κάτι είναι δάσος ή άλσος δεν επιτρέπεται να έχει εγκαταστάσεις κανενός είδους. “Μα εκεί δεν είναι δάσος, εγώ τα φύτεψα, η παραλιακή ήταν!” του είπα απελπισμένος, και μου απάντησε ότι χαρακτηρίζεται άλσος εν τοις πράγμασι».
Τα εν λόγω δέντρα βρίσκονται στο αριστερό άκρο της φωτογραφίας. |
Τα μελλοντικά σχέδια της περιφέρειας
Οφείλουμε να πούμε ότι, παρά την προσπάθεια να καταλάβουμε, δεν μας έγινε ιδιαίτερα σαφές ακριβώς πώς θα βοηθήσει τους πεζούς η αυτοματοποίηση, καθώς ο κύριος στόχος της φαίνεται πως είναι η προσαρμογή της λειτουργίας των φαναριών στην εκάστοτε κυκλοφοριακή φόρτιση. Σε ένα εξάμηνο, υπόσχεται η κ. Σαπουνά, θα δούμε στην πράξη τι μπορεί να γίνει.
Μία από τις εισόδους του πάρκου Φλοίσβου. |
Πηγή: Άρθρο της Κατερίνας Λομβαρδέα από το Inside Story.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου