Στο δελτίο τύπου του Δήμου αναφέρονται αυτολεξεί η "αντικατάσταση της πλακόστρωσης με ψυχρά υλικά" η "ενίσχυση του πρασίνου (δενδροφύτευση)" η "νέα ασφαλτική [...] στρώση κυκλοφορίας [...] με ψυχρό επίστρωμα" και η "εγκατάσταση φωτιστικών σωμάτων νέας τεχνολογίας (τύπου LED)".
Αναμφίβολα όλα αυτά είναι θετικά και σίγουρα θα μειώσουν την καταπόνηση των περαστικών, ιδίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Είναι όμως αυτό που πραγματικά χρειάζεται ο δρόμος και οι πολίτες που τον χρησιμοποιούν;
Για τις "Μαμάδες" που τον έχουν μετρήσει αυτό το δρόμο εκατοστό προς εκατοστό με το καρότσι, η αντικατάσταση των πλακών δε θα λύσει κανένα πρόβλημα.
Τα προβλήματα προσβασιμότητας της Χρ. Σμύρνης είναι λίγα σε σύγκριση με τα στενά δρομάκια του υπόλοιπου δήμου, αλλά και πάλι, είναι αρκετά ώστε να δυσκολεύουν την πρόσβαση όλων μας, να απαγορεύουν την πρόσβαση σε άτομα με ειδικές ανάγκες και να δημιουργούν κινδύνους, αναγκάζοντας συχνά τους πεζούς να κατεβαίνουν στο δρόμο.
Αλλά ας δούμε ποια είναι η κατάσταση του δρόμου σήμερα.
Στα σημεία που έχουν ήδη ξεκινήσει τα έργα, το πεζοδρόμιο είναι φαρδύ και άνετο. Οι νέες βιοκλιματικές πλάκες δίνουν ωραίο αισθητικό αποτέλεσμα κι όλα φαίνονται περίφημα, όμως...
... γιατί δεν εξομαλύνθηκε η υψομετρική διαφορά της ράμπας; Από την άποψη ενός χρήστη, είτε αυτός είναι ηλικιωμένος, είτε ανάπηρος με αμαξίδιο, είτε γονιός με παιδικό καρότσι, μια ράμπα με σκαλοπάτι είναι ισοδύναμη με πεζοδρόμιο. Όσοι μπορούν να ανασηκώσουν πόδι ή ρόδα και να περάσουν ένα κανονικό πεζοδρόμιο μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν. Όσοι δε μπορούν να το κάνουν, αποκλείονται αυτόματα από την κυκλοφορία.
Μάλιστα, σε ορισμένα σημεία, η νέα πλακόστρωση δε διορθώνει αλλά καλύπτει προϋπάρχουσες παρανομίες, όπως αυτή η βύθιση του πεζοδρομίου.
Τα έργα έχουν κάνει το πεζοδρόμιο απροσπέλαστο σε πολλά σημεία. Δυστυχώς, δεν υπάρχει καμία πρόσβαση για τους πεζούς. Από πού θα περάσουν;
Τα αυτοκίνητα έχουν απομακρυνθεί από το πλάι του δρόμου, όμως έχουν αντικατασταθεί από υλικά και κάδους απορριμάτων. Για να περάσουν οι πεζοί θα πρέπει να κινηθούν ανάμεσα στ' αυτοκίνητα και τα μηχανάκια.
Στα σημεία που τα έργα δεν έχουν αρχίσει ακόμη, τα πεζοδρόμια είναι παλαιού τύπου, χωρίς ίχνος ράμπας και καμία προσπάθεια προσβασιμότητας. Διάφορες ανωμαλίες του οδοστρώματος δυσχεραίνουν την κίνηση.
Η Χρ. Σμύρνης είναι ένας από τους πιο πολυσύχναστους δρόμους του Βύρωνα. Με καταστήματα σε όλο της το μήκος, προσεκλύει πλήθος καταναλωτών. Όσοι έρχονται με αυτοκίνητο ή μηχανάκι ανακαλύπτουν ότι δεν υπάρχουν αρκετοί χώροι στάθμευσης. Έτσι τα φαρδιά πεζοδρόμια μετατρέπονται σε αυθαίρετα πάρκινγκ.
Οι καφετέριες απλώνονται για να εξυπηρετήσουν όσο το δυνατόν περισσότερους πελάτες. Δυστυχώς, όσο απλώνονται, τόσο στενεύει το πεζοδρόμιο:
Σε άλλα σημεία του δρόμου, τα πεζοδρόμια είναι ακόμη στενότερα. Αιτία είναι παλιές οικοδομές, χτισμένες πριν το νέο πολεοδομικό σχέδιο. Εδώ, αριστερά, είναι οι μαντρότοιχοι των αυλών στα νούμερα 13 και 15...
... και ακριβώς απέναντι ο μαντρότοιχος του 9ου Βρεφονηπιακού Σταθμού του δήμου. Μια αναμνηστική πλάκα θυμίζει τα θύματα του Μπλόκου του Βύρωνα:
Τα πεζοδρόμια είναι στενά και σε άλλα σημεία. Τα παρτέρια των δέντρων κάνουν αδύνατη την κίνηση σε καρότσια, ακόμη και μικρά.
Στη διασταύρωση με την οδό Τσαλδάρη, συναντάμε ένα πεζοδρόμιο της προηγούμενης δεκαετίας με "δήθεν" προδιαγραφές προσβασιμότητας. Όμως η ράμπα καταλήγει σε σκαλί. Ακόμη χειρότερα, στο απέναντι πεζοδρόμιο δεν υπάρχει καν ράμπα. Α, και τι δουλειά έχουν αυτοί οι κάδοι πάνω στη διάβαση;
Λίγο πριν τη διασταύρωση με την οδό Ερυθραίας, μια μάντρα κι ένα τοιχείο πάλι στενεύουν το πεζοδρόμιο.
Λίγο μετά, τα παρτέρια μπροστά στην τράπεζα Πειραιώς κάνουν το πεζοδρόμιο απροσπέλαστο για καρότσια. Ακόμη και οι αρτιμελείς πεζοί μπορούν να κινηθούν ένας ένας. Για αξιοπρεπή διασταύρωση ούτε λόγος, ενώ είναι αδύνατο για ένα γονιό να κρατά από το χέρι τα παιδιά του.
Η έλλειψη διαβάσεων είναι άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα. Στη διασταύρωση με την οδό Αγ. Σοφίας, παρατηρείται πυκνή κίνηση οχημάτων και στους δυο οδικούς άξονες από τους οποίους διέρχονται λεωφορεία και τρόλλεϊ, με παράλληλη κίνηση μεγάλου αριθμού πεζών (αγορά Βύρωνα, τράπεζες) και ιδιαίτερα παιδιών (σχολεία, πάρκο Αγ. Τριάδας). Χωρίς διάβαση ή φανάρι, η διάσχιση του δρόμου είναι επικίνδυνη...
... ιδιαίτερα όταν, λόγω των παρκαρισμένων οχημάτων, οι πεζοί δε βρίσκουν δίοδο για ν' ανέβουν γρήγορα στο πεζοδρόμιο, αλλά αναγκάζονται να κινηθούν παράλληλα με τα οχήματα.
Προχωρώντας προς την οδό Βουτζά, βρίσκουμε σκαλιά, παλιές και σπασμένες πλάκες, κάγκελα και άλλα εμπόδια...
... και παλιές οικοδομές που καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος του πεζοδρομίου, αφήνοντας ελάχιστο χώρο για τους πεζούς.
Στη διασταύρωση με την οδό Μικράς Ασίας, είναι αδύνατο να περάσεις απέναντι. Η διάβαση είναι ανύπαρκτη, το άνοιγμα του δρόμου στενό και ο ελάχιστος διαθέσιμος χώρος κατειλημμένος μόνιμα από παρκαρισμένα οχήματα.
Στην απέναντι πλευρά του δρόμου τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Το πεζοδρόμιο κρύβεται πίσω από σειρές παρκαρισμένων οχημάτων.
Οι "Μαμάδες στο Δρόμο" πιστεύουμε ότι κάθε έργο οδοποιίας αποτελεί ευκαιρία παρέμβασης για τη βελτίωση του δρόμου για κάθε χρήστη. Μια απλή αντικατάσταση φθαρμένης υποδομής δεν επαρκεί - κάθε επισκευή δίνει την ευκαιρία για συνολική αντιμετώπιση των προβλημάτων ενός χώρου και δεν πρέπει να αφήνεται να πηγαίνει χαμένη, αν θέλουμε να βελτιώσουμε τις πόλεις στις οποίες ζούμε.
Στείλαμε επιστολή στο δήμαρχο και λάβαμε απάντηση. Την Παρασκευή, 22 Μαΐου, συναντιόμαστε με τον Αντιδήμαρχο για να περπατήσουμε και να συζητήσουμε για τα προβλήματα των πεζών στο δρόμο.
Όσοι ενδιαφέρεστε, παρακαλούμε να έρθετε μαζί μας.
Σας περιμένουμε!
Να είστε όλοι καλά και τα παιδιά σας καλύτερα.
______________________________
Ενημέρωση: Η συνάντησή μας έγινε. Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου