Μια ομάδα μαμάδων (και μπαμπάδων) που σκοπό έχει να βελτιώσει την κατάσταση στους δρόμους για εμάς και τα παιδιά μας.

Τετάρτη, 7 Σεπτεμβρίου 2016

50 λόγοι για τους οποίους όλοι θα έπρεπε να θέλουμε καλύτερες υποδομές για τους πεζούς


Θέλετε ένα λόγο γιατί οι πόλεις πρέπει να ενθαρρύνουν το περπάτημα; 
Εμείς βρήκαμε όχι έναν, αλλά πενήντα (από αύξηση του του μέσου όρου ζωής ως τη δυνατότητα αντιμετώπισης απεργιών και καταστροφών) και θα τους βρείτε όλους σ' αυτό το άρθρο:


Όλο και περισσότερες πόλεις προσπαθούν να ενθαρρύνουν το περπάτημα βελτιώνοντας τις συνθήκες για τους πεζούς, με παραδείγματα όπως τα τεράστια πεζοδρομημένα τετράγωνα στη Βαρκελώνη και οι σκιασμένοι πεζόδρομοι στο Ντουμπάι. Μια νέα αναφορά αναλύει τους λόγους πίσω από αυτή την τάση, και δίνει δύο απαντήσεις: γιατί είναι σημαντικό να ενθαρρύνεται το περπάτημα και τι μέτρα μπορούν να εφαρμόσουν οι πόλεις για να απομακρυνθούν από την κυριαρχία του αυτοκινήτου.
Ο Τζέημς Φρανσίσκο, πολεοδόμος και σχεδιαστής της εταιρείας Arup, η οποία συνέταξε την αναφορά, λέει: «Τα πλεονεκτήματα της ενθάρρυνσης των μετακινήσεων με τα πόδια είναι αλληλένδετα. Μπορεί, για παράδειγμα, να θέλετε αύξηση της κίνησης των πεζών για να αυξηθεί ο τζίρος της τοπικής σας επιχείρησης. Όμως, παράλληλα με αυτό το όφελος, θα υπάρξουν και άλλα. Δεν ωφελείται μόνο η επιχείρησή σας, αλλά και η τοπική οικονομία γενικότερα, ενώ συγχρόνως έχετε και κοινωνικά οφέλη: οι άνθρωποι συναντιούνται και επικοινωνούν, ενώ έπειτα από λίγο αρχίζουν να παρατηρούνται και οφέλη στην υγεία.» Μια μόνο παρέμβαση μπορεί να έχει επίσης περιβαλλοντικά αλλά και πολιτικά οφέλη.
Η αναφορά συμπυκνώνει τα πορίσματα δεκάδων ερευνών σε πενήντα οφέλη που η αύξηση των μετακινήσεων με τα πόδια μπορεί να έχει για κάθε πόλη:

1. Αυξάνει το μέσο όρο ζωής
Ο καθιστικός τρόπος ζωής είναι η τέταρτη αιτία θανάτου στον κόσμο: η φυσική δραστηριότητα μειώθηκε κατά 32% στις ΗΠΑ τις τέσσερις τελευταίες δεκαετίες, ενώ μειώθηκε κατά 45% στην Κίνα, μέσα σε είκοσι μόνο χρόνια. Για όσους είναι άνω των 60 ετών, το περπάτημα, έστω και για 15 λεπτά τη μέρα, μπορεί να μειώσει τη θνησιμότητα κατά 22%.
2. Βοηθά στην απώλεια βάρους
Ένας περίπατος 30 λεπτών καίει περίπου 100 θερμίδες. Αν κάποιος περπατά κάπου 12 τετράγωνα τη μέρα, ο κίνδυνος παχυσαρκίας μειώνεται κατά 4,8%.
3. Μειώνει τις πιθανότητες χρόνιων παθήσεων
Το τακτικό περπάτημα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης νόσων όπως οι καρδιοπάθειες, ο διαβήτης τύπου 2 και ο καρκίνος του παχέος εντέρου. Ο καθιστικός τρόπος ζωής αποτελεί βασικό αίτιο των περισσότερων χρόνιων παθήσεων
4. Κάνει τους ανθρώπους πιο χαρούμενους
Ένα άτομο που καθημερινά ξοδεύει μία ώρα στο αυτοκίνητο στο δρόμο για τη δουλειά, πρέπει να κερδίζει 40% περισσότερα για να δηλώνει το ίδιο ευτυχισμένος με κάποιον που περπατά για τη δουλειά του. Παράλληλα, ερευνητές ανακάλυψαν πως, όταν κάποιος αρχίζει να πηγαίνει στη δουλειά με τα πόδια αντί με το αυτοκίνητο, παρουσιάζει αύξηση της ευεξίας του τόση όση κι αν είχε ερωτευτεί. Οι άνθρωποι που περπατούν 8,6 λεπτά τη μέρα έχουν 33%  περισσότερες πιθανότητες να αναφέρουν καλύτερη ψυχική υγεία.
5. Βελτιώνει την οδική ασφάλεια
Κάθε χρόνο, πάνω από 270 χιλιάδες πεζοί σκοτώνονται σε τροχαία. Ο καλύτερος σχεδιασμός των δρόμων, σε συνδυασμό με μέτρα ελάττωσης της ταχύτητας μπμορούν να μειώσουν τον κίνδυνο τροχαίων. Η μείωση του μήκους μιας διάβασης, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θανάσιμης παράσυρσης πεζού κατά 6%.
6. Αυξάνει την ασφάλεια των χρηστών του δρόμου
Πολλές χώρες επενδύουν εκατομμύρια σε συστήματα παρακολούθησης των δρόμων, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, που διαθέτει 5,9 εκατομμύρια κάμερες σε δημόσιους χώρους. Όμως η κυκλοφορία περισσότερων πεζών στους δρόμους αποτελεί πολύ φθηνότερο τρόπο παρακολούθησης, ενώ παράλληλα αυξάνει την αίσθηση της ασφάλειας που έχουν οι χρήστες του δρόμου. (Σαφώς κανείς δε νιώθει άνετα να περπατά σ’ έναν έρημο δρόμο, ιδίως τη νύχτα. Όταν όμως ο δρόμος αυτός είναι γεμάτος ανθρώπους, όπως η Ερμού, το πράγμα αλλάζει.)
7. Μειώνει την εγκληματικότητα
Όταν οι δρόμοι γίνονται εκλυστικότεροι για τους πεζούς (μέσω της μείωσης των σκουπιδιών, ή της μείωσης των ορίων ταχύτητας), η εγκληματικότητα μειώνεται. Σε μια γειτονιά του Κάνσας, η εγκληματικότητα μειώθηκε κατά 74% όταν σε μερικούς δρόμους απαγορεύτηκε η κυκλοφορία αυτοκινήτων τα Σαββατοκύριακα.
8. Κάνει τις γειτονιές πιο «ζωντανές»
Τα ίδια στοιχεία που ενθαρρύνουν τον κόσμο να περπατά, όπως ασφαλέστερος και ελκυστικότερος σχεδιασμός, κάνουν τους ανθρώπους να περνούν περισσότερο χρόνο στους δρόμους, με αποτέλεσμα οι γειτονιές να γίνονται πιο ζωντανές.
9. Συνδέει τους ανθρώπους με τη γειτονιά τους
Όταν οι άνθρωποι περνούν κάποιο χρόνο περπατώντας στη γειτονιά τους, αντί να τη διασχίζουν οδηγώντας, αποκτούν μια πληρέστερη εικόνα της μοναδικότητάς της και είναι πολύ πιθανότερο ότι θα θέλουν να τη φροντίσουν. (Αυτό μειώνει τα έξοδα των δήμων από αντικοινωνική συμπεριφορά: σκουπίδια, γκραφίτι, βανδαλισμοί.)

10. Βοηθά στην αύξηση της δημιουργικότητας
Μια γειτονιά στην οποία οι άνθρωποι μπορούν να περπατήσουν είναι πολύ πιθανότερο να φιλοξενήσει υπαίθριες εκδηλώσεις και καλλιτέχνες του δρόμου. Αντιστρόφως, οι υπαίθριες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις μπορούν να προσεκλύσουν στους δρόμους ανθρώπους που αλλιώς δε θα περπατούσαν εκεί.
11. Είναι μια δραστηριότητα για όλους
Δεν έχουν όλοι τα μέσα ν’ αποκτήσουν αυτοκίνητο, ούτε ξέρουν όλοι να οδηγούν. (Και μερικές ομάδες, όπως τα παιδιά, δε μπορούν να οδηγήσουν. Αν μπορούν να πάνε στο σχολείο ή στ’ αγγλικά με τα πόδια,όχι μόνο θα γυμνάζονται και θα επικοινωνούν με τους συμμαθητές τους, αλλά θα πάψουν επιτέλους και οι γονείς να κάνουν τον ταξιτζή.)
Όμως το περπάτημα είνα μια δραστηριότητα που όλοι μπορούν να κάνουν, ενώ περπατούν ακόμη κι όσοι χρησιμοποιούν αυτοκίνητα ή Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Η αναφορά τονίζει επίσης ότι ο σχεδιασμός των υποδομών έτσι ώστε να είναι προσβάσιμες σε όσους έχουν προβλήματα κινητικότητας, κάνει το περπάτημα πιο ευχάριστο για όλους τους πεζούς. (Είναι λογικό: απ’ όπου μπορεί να περάσει ένα αναπηρικό καρότσι μπορεί να περάσει ένα παιδικό καροτσάκι, ένα καρότσι λαϊκής, ένας ταξιδιώτης με βαλίτσα, ένας μαθητής με συρόμενη τσάντα.)
12. Ενθαρρύνει τις κοινωνικές επαφές
Δρόμοι γεμάτοι πεζούς φέρνουν σε επαφή ανθρώπους που αλλιώς μπορεί να μην είχαν γνωριστεί. Σε μια κλασσική μελέτη της δεκαετίας του 1960, οι άνθρωποι που ζούσαν σε δρόμους με αυξημένη κίνηση οχημάτων είχαν μικρότερες πιθανότητες να γνωρίζουν τους γείτονές τους. (Το έχουμε ήδη πει, σε παλιότερο άρθρο.)
13. Ενισχύει την κοινωνική συνοχή
Η αύξηση της επικοινωνίας των ανθρώπων, όταν αυτοί συναντιούνται στο δρόμο, αυξάνει την αίσθηση ότι όλοι ανήκουν σε μία κοινότητα. Μια μελέτη στην Ιρλανδία ανακάλυψε πως όσοι ζούσαν σε γειτονιές όπου οι άνθρωποι περπατούσαν διέθεταν 80% μεγαλύτερο «κοινωνικό κεφάλαιο» από όσους ζούσαν σε γειτονιές εξαρτημένες από το αυτοκίνητο.
14. Γεφυρώνει το χάσμα των γενεών
Στις ΗΠΑ, οι νέοι που γεννήθηκαν τις δυο τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα προτιμούν το περπάτημα κατά 12% σε σχέση με τις άλλες γενιές. Σε ορισμένες περιοχές οι ηλικιωμένοι είναι επίσης πιθανότερο να περπατούν ή να χρησιμοποιούν μέσα συγκοινωνίας. Η βελτίωση των υποδομών ώσε οι άνθρωποι να μπορούν να περπατούν, φέρνει σε επαφή όλες τις γενιές, συμπεριλαμβανομένων και των παιδιών.
15. Μειώνει τον αποκλεισμό
Οι υποδομές για το αυτοκίνητο, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, μπορούν να απομονώνουν και να χωρίζουν γειτονιές. Η βελτίωση του σχεδιασμού για την προώθηση των μετακινήσεων με τα πόδια κάνει όλη την πόλη πιο προσβάσιμη σε όλους. Για τους χαμηλόμισθους, στους οποίους μια βλάβη του αυτοκινήτου μπορεί να τους κοστίσει ακόμη και τη δουλειά τους, το να υπάρχει εναλλακτική δυνατότητα μετακίνησης αποτελεί ένα δίχτυ ασφαλείας.
16. Ενισχύει την οικονομία
Όταν μια περιοχή γίνεται πιο ελκυστική για περπάτημα, οι άνθρωποι που πηγαίνουν εκεί αυξάνονται. Οι πεζοί ξοδεύουν ως και 65% περισσότερο από τους οδηγούς. Η αύξηση της κίνησης των πεζών δημιουργεί περισσότερες δουλειές. Στο Δουβλίνο, ο ανασχεδιασμός μιας γειτονιάς ώστε να γίνει πιο φιλική προς τους πεζούς οδήγησε σε αύξηση της απασχόλησης κατά 300%. Σε γενικές γραμμές, οι επενδύσεις για βελτίωση των υποδομών για πεζούς και ποδηλάτες αποδίδουν 11,80 δολλάρια για κάθε δολλάριο που επενδύεται.
17. Βοηθά τις τοπικές επιχειρήσεις
Στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, ο ανασχεδιασμός ενός υπαίθριου πάρκινγκ σε πλατεία αύξησε τις πωλήσεις των γειτονικών καταστημάτων κατά 172%. Όσοι επισκέπτονται υπαίθριες αγορές σε μια πόλη έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να κάνουν αγορές και στα γειτονικά καταστήματα. Όσο λιγότερο οδηγούν οι άνθρωποι, τόσο περισσότερα χρήματα έχουν για να επενδύσουν στην τοπική οικονομία. Ένας οικονομολόγος υπολογίζει πως οι κάτοικοι του Πόρτλαντ των ΗΠΑ (οι οποίοι οδηγούν κατά 20% λιγότερο από τους υπόλοιπους Αμερικανούς) εξοικονομούν περίπου 1 εκατομμύριο δολλάρια ετησίως, μεγάλο μέρος του οποίου καταλήγει στις τοπικές επιχειρήσεις.
18. Κάνει τους ανθρώπους πιο δημιουργικούς και παραγωγικούς
Οι έρευνες υποδεικνύουν πως το περπάτημα ενισχύει τη δημιουργικότητα κατά 60% κατά μέσο όρο. Η άσκηση αυξάνει την παραγωγικότητα, βελτιώνει τη μνήμη και βοηθά τα άτομα να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις. Εξίσου βοηθά και το περπάτημα κατά τη διάρκεια της εργασίας: η εσωτερική έρευνα μιας εταιρείας αποκάλυψε ότι οι άνθρωποι ένιωθαν μεγαλύτερη ενεργητικότητα, αυτοσυγκέντρωση και προθυμία να συμμετάσχουν μετά από περιπατητικές διαβουλεύσεις.
19. Βελτιώνει την εικόνα μιας πόλης
Όταν μια πόλη γίνεται πιο ευχάριστη για να περπατά και να ζει κανείς, η εικόνα της βελτιώνεται και πολλοί θέλουν να την επισκεφθούν. Η Βαρκελώνη, η οποία, από το 1980 έχει επενδύσει σημαντικά στη βελτίωση των δημόσιων χώρων και των υποδομών για τους πεζούς, είδε τους επισκέπτες της να αυξάνονται κατά 335% τις δύο τελευταίες δεκαετίες.

20. Αυξάνει τον τουρισμό
Για τους τουρίστες, το περπάτημα αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για να γνωρίσουν μια πόλη. Όταν οι συνθήκες για τους πεζούς βελτιώνονται, οι επισκέπτες αυξάνονται. Στο Λονδίνο, ο αριθμός των επισκεπτών στην πλατεία Τραφάλγκαρ αυξήθηκε κατά 300% όταν πεζοδρομήθηκε.
21. Προσελκύει περισσότερες επενδύσεις
Όταν οι τοπικές αρχές επενδύουν σε υποδομές που ενθαρρύνουν το περπάτημα, είναι πιθανό ότι θα ακολουθήσουν κι άλλες επενδύσεις στην περιοχή, από τον ιδιωτικό τομέα. Η μετατροπή, στη Νέα Υόρκη, της εγκαταλελειμμένης εναέριας σιδηροδρομικής γραμμής
High Line σε πάρκο, οδήγησε στην επένδυση 2 δισεκατομμυρίων δολλαρίων στην περιοχή γύρω από το νέο πάρκο.
22. Προσελκύει τους δημιουργικούς
Οι μορφωμένοι τείνουν να μετακομίζουν σε περιοχές που έχουν καλύτερες υποδομές για πεζούς. Οι περισσότερες περιοχές που είναι φιλικές προς τους πεζούς παρουσιάζουν μεγαλύτερο κατά κεφαλή εισόδημα και μεγαλύτερο αριθμό αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
23. Αυξάνει τις αξίες των ακινήτων
Όταν μια περιοχή γίνεται ασφαλέστερη, πιο προσβάσιμη και πιο ευχάριστη για να ζει κανείς, οι αξίες των ακινήτων αυξάνονται. Η πεζοδρόμηση ενός δρόμου μπορεί να αυξήσει την αξία των παρακείμενων σπιτιών κατά 82 δολλάρια ανά τετραγωνικό πόδι (28,53 δολλάρια ανά
m2). Αυτό μπορεί να είναι ευχάριστο για τους ιδιοκτήτες, αν και όχι για τους ενοικιαστές, καθώς τα ενοίκια μπορούν να αυξηθούν κατά πολύ.
24. Εξαφανίζει τα άδεια μαγαζιά
Είναι πολύ λιγότερο πιθανό να υπάρχουν ανενοικίαστα καταστήματα σε περιοχές στις οποίες οι άνθρωποι μπορούν να περπατήσουν. Για παράδειγμα, όταν επεκτάθηκε ο πεζοδρομημένος χώρος στην πλατεία
Union Square της Νέας Υόρκης, τα άδεια μαγαζιά μειώθηκαν κατά 49%.
25. Μειώνει το κόστος της κυκλοφοριακής συμφόρησης
Όσο περισσότεροι άνθρωποι περπατούν αντί να είναι καθηλωμένοι στην «κίνηση», τόσο περισσότερο ωφελείται η οικονομία. Για παράδειγμα, στην περιοχή του Κόλπου του Σαν Φρανσίσκο εκτιμάται ότι οι επιχειρήσεις χάνουν 2 εκατομμύρια το χρόνο, λόγω της απώλειας εργατοωρών από υπαλλήλους που έχουν κολλήσει σε μποτιλιάρισμα.
26. Εξοικονομεί πόρους δημοσίων έργων
Η κατασκευή και συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων είναι ακριβή – υπολογίζεται πως μόνο στις ΗΠΑ θα απαιτηθούν 3,6 τρισεκατομμύρια δολλάρια ως το 2020, μόνο για την επισκευή των υποδομών που ήδη υπάρχουν. Τα πεζοδρόμια είναι πολύ φθηνότερα. Παράλληλα, τα πεζοδρόμια επιφέρουν οφέλη στην υγεία και την ποιότητα του αέρα με αξία υπέρδιπλη από το κόστος κατασκευής τους.
27. Μειώνει τις δαπάνες για την υγεία
Η καθιστική ζωή συνεπάγεται τεράστιο κόστος για την υγεία. Οι ΗΠΑ δαπανούν 190 δισεκατομμύρια δολλάρια μόνο για τις ασθένειες που έχουν σχέση με την παχυσαρκία.
28. Μειώνει την εξάρτηση από μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου θα έχουν εξαντληθεί σε μόλις 56 χρόνια, ενώ τα αυτοκίνητα δαπανούν το μεγαλύτερο μέρος των καυσίμων που καίνε. Αντίθετα, το περπάτημα μπορεί ακόμη και να δημιουργήσει ενέργεια, αν οι πόλεις εγκαταστήσουν συστήματα πιεζοηλεκτρισμού κάτω από τις πλάκες των πεζοδρομίων.
29. Μειώνει τη χρήση γης
Τα πεζοδρόμια και οι ποδηλατόδρομοι πιάνουν πολύ λιγότερο χώρο από τους αυτοκινητόδρομους. Επίσης, επιτρέπουν στους ανθρώπους να ζουν σε μικρότερες αποστάσεις, από τις τεράστιες εκτάσεις που απαιτούν τα προάστια που εξαρτώνται από το αυτοκίνητο.

30. Μειώνει την ατμοσφαιρική ρύπανση
Όταν το Παρίσι όρισε μια μέρα χωρίς αυτοκίνητο το 2015, η ατμοσφαιρική ρύπανση μειώθηκε κατά 40% σε διάφορα τμήματα της πόλης. Μακροπρόθεσμα, η αύξηση των μετακινήσεων με τα πόδια μπορεί να βελτιώσει την υγεία όλων, μέσω της βελτίωσης της ποιότητας του αέρα, ενώ μπορεί να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μιας πόλης.
31. Μειώνει το θόρυβο
Όταν μειώνονται τα οχήματα, μειώνεται και ο θόρυβος. Την πρώτη μέρα χωρίς αυτοκίνητο στο Παρίσι, τα επίπεδα θορύβου στους κεντρικούς δρόμους έπεσαν κατά τρία ντεσιμπέλ. Τα φυτά και τα δέντρα (τα οποία αυξάνουν το περπάτημα κάνοντας τους δρόμους πιο ευχάριστους) βοηθούν επίσης στη μείωση της ηχορύπανσης.
32. Βελτιώνει το μικροκλίμα των πόλεων
Οι ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι μετατρέπουν τις πόλεις σε θερμά σημεία, συσσωρεύοντας ζέστη. Αντίθετα, τα δεντροφυτεμένα πεζοδρόμια μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της θερμοκρασίας από 9 έως 35 βαθμούς Φαρενάιτ (5-20 ο
C).
33. Μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση πλημμυρών
Πεζοδρόμια τα οποία έχουν διαπερατή επιφάνεια μπορούν να απορροφήσουν ποσότητες νερού κατά τη διάρκεια μιας βροχόπτωσης, μειώνοντας τον κίνδυνο πλημμύρας.
34. Ομορφαίνει τις πόλεις
Οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια αποτελούν την πλειοψηφία των δημόσιων χώρων στις περισσότερες πόλεις, όπως στο Σικάγο, όπου αποτελούν το 70%. Οι παρεμβάσεις που κάνουν ένα δημόσιο χώρο πιο ελκυστικό για να ενθαρρύνουν το περπάτημα (δενδροφυτεύσεις, έργα γλυπτικής, κτλ) έχουν το παράπλευρο αποτέλεσμα να κάνουν την περιοχή πολύ ομορφότερη από άλλες (που δεν έχουν δεχτεί παρόμοιες παρεμβάσεις).
35. Αυξάνει την ενεργητική χρήση των δημόσιων χώρων
Στις περιοχές όπου ενθαρρύνεται το περπάτημα, οι άνθρωποι είναι πιθανότερο να χρησιμοποιούν τα πάρκα, τις πλατείες και τους άλλους δημόσιους χώρους. Στην Κοπεγχάγη, η οποία έγινε πολύ φιλικότερη για τους πεζούς τις τελευταίες δεκαετίες, ο αριθμός των ανθρώπων που απολαμβάνουν τις πλατείες και γενικώς χρησιμοποιούν τους δημόσιους χώρους τριπλασιάστηκε.
36. Κάνει καλύτερη χρήση του χώρου
Οι δρόμοι που έχουν επανασχεδιαστεί ώστε να ενθαρρύνουν το περπάτημα, συχνά συμπεριλαμβάνουν και παρακείμενους δημόσιους χώρους, οι οποίοι συνήθως υποχρησιμοποιούνταν. Στη Νέα Υόρκη, μια μελέτη ανακάλυψε 700 μίλια υποχρησιμοποιούμενων δημόσιων χώρων κάτω από οδογέφυρες και άλλες υπέργειες κατασκευές.
37. Ενθαρρύνει τους ανθρώπους να οδηγούν λιγότερο
‘Οταν η Κοπεγχάγη πεζοδρόμησε τον κεντρικό της δρόμο, η κυκλοφορία πεζών αυξήθηκε κατά 35% το πρώτο έτος. Σε πολλές πόλεις, μεγάλος αριθμός διαδρομών καλύπτουν μικρές αποστάσεις. Συνεπώς, η βελτίωση των υποδομών για τους πεζούς αυξάνει τις πιθανότητες οι άνθρωποι να διανύσουν αυτές τις αποστάσεις με τα πόδια ή με ποδήλατο.
38. Προωθεί τη μετακίνηση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Όσοι χρησιμοποιούν το μετρό ή το λεωφορείο για να πάνε στη δουλειά τους πρέπει να μεταβούν ως τη στάση ή το σταθμό από το σπίτι τους. Αν αυτή η διαδρομή μπορεί να γίνει με τα πόδια, οι πιθανότητες να χρησιμοποιήσουν τις συγκοινωνίες αντί για το αυτοκίνητό τους αυξάνονται.
39. Αυξάνουν την επικοινωνία μεταξύ διαφορετικών περιοχών
Η δυνατότητα μετακίνησης με τα πόδια μπορεί να κάνει την επικοινωνία μεταξύ διαφόρων περιοχών ευκολότερη, δημιουργώντας ένα δίκτυο διαδρομών το οποίο μπορεί να είναι πιο εύχρηστο από εκείνο των δρόμων.  
40. Γεφυρώνει χάσματα
Η δημιουργία υποδομών για τους πεζούς μπορεί να επανασυνδέσει περιοχές των πόλεων οι οποίες μπορεί να αποκόπηκαν η μία από την άλλη από παλιότερα οδικά έργα. Για παράδειγμα, στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας, μια πεζογέφυρα η οποία χρηματοδοτήθηκε από τους πολίτες ενώνει περιοχές οι οποίες διασχίζονται από έναν αυτοκινητόδρομο και μια σιδηροδρομική γραμμή.
41. Κάνει τις πόλεις ανταγωνιστικότερες
Η δυνατότητα περπατήματος σε μια πόλη έχει άμεση συνάρτηση με την ποιότητα ζωής στην πόλη αυτή. Όταν η Μελβούρνη επανασχεδίασε το κέντρο της για να διευκολύνει την κυκλοφορία των πεζών, ο πληθυσμός της αυξήθηκε κατά 830%, ενώ αναγνωρίζεται από το περιοδικό
Economist ως η «καλύτερη πόλη του κόσμου για να ζει κανείς» επί πέντε συνεχή έτη.
42. Αυξάνει την πολιτική υποστήριξη
‘Οταν ο δήμαρχος της Ισπανικής πόλης
Pontevedra αποφάσισε να απαγορευτούν τα αυτοκίνητα στην πόλη το 1999, οι πολίτες τον λάτρεψαν. Σήμερα διανύει την πέμπτη του θητεία.
43. Μειώνει την αδιαφορία
Όταν οι άνθρωποι περνούν περισσότερο χρόνο στους δημόσιους χώρους της γειτονιάς τους, είναι πολύ πιθανότερο να ενδιαφέρονται για εκείνη και να κάνουν προσπάθειες για τη βελτίωσή της. Σε πολλές πόλεις αυξάνονται διαρκώς τα έργα που χρηματοδοτούνται και εκτελούνται από πολίτες.
44. Ενθαρρύνει τη συμμετοχή
Για κάθε 10 λεπτά που οι άνθρωποι περνούν στο αυτοκίνητό τους, η συμμετοχή τους σε θέματα που αφορούν την τοπική τους κοινότητα μειώνεται κατά 10%. Στο Λος Άντζελες, όπου οι άνθρωποι δαπανούν 64 ώρες το χρόνο στην κίνηση, η πόλη προσπαθεί να αυξήσει τη συμμετοχή στα κοινά βοηθώντας τους κατοίκους διάφορων περιοχών να διαμορφώσουν δρόμους με μικρή κίνηση σε πεζόδρομους.
45. Ενθαρρύνει την κοινωνική ευαισθησία και ευθύνη
Όταν περπατούν, οι άνθρωποι έρχονται σε επαφή με άλλα μέλη της κοινότητάς τους, πράγμα που ενισχύει την αίσθηση της κοινής ευθύνης. Στο Μεξικό, ένας αυτοχαρακτηριζόμενος «υπερήρωας» των πεζών, ο οποίος υπερασπίζεται τους πεζούς στους δρόμους της πόλης, συνέβαλε στην αύξηση της πολιτικής υποστήριξης για το νέο πρόγραμμα του δήμου, με στόχο τη μείωση στο μηδέν των θανάτων από τροχαία.  
46. Προωθεί συμπεριφορές που δε βλάπτουν το περιβάλλον
Μια μελέτη που έγινε στον Καναδά ανακάλυψε πως αν οι άνθρωποι οδηγούσαν μια μέρα λιγότερο κάθε εβδομάδα, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου θα μειωνόταν κατά 3,8 εκατομμύρια τόνους. Όταν οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να περπατήσουν, είναι δυνατό να παρατηρηθεί μια πολιτισμική μεταβολή ενάντια στη χρήση του αυτοκινήτου. Αν και η αναφορά δεν αναφέρει κάτι τέτοιο, όταν ένας άνθρωπος παίρνει μια πρωτοβουλία που βοηθά το περιβάλλον, είναι πιθανό να ακολουθήσουν κι άλλες.
47. Βοηθά στην αντιμετώπιση απεργιών και καταστροφών
Όταν οι άνθρωποι μπορούν να περπατήσουν, μια απεργία συγκοινωνιών ή έλλειψη καυσίμων δημιουργεί λιγότερα προβλήματα. Όταν οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να περπατήσουν από το ένα σημείο στο άλλο, είναι δυσκολότερο να παραλύσει η πόλη από μια φυσική καταστροφή.
48. Αποτελεί εργαλείο για την αναζωογόνηση των πόλεων
Όταν μια περιοχή γίνεται πιο κατάλληλη για τους πεζούς, είναι πολύ πιθανό ν’ ακολουθήσει γενικότερη ανανέωση της περιοχής. Για παράδειγμα στη Μαδρίτη, η δημιουργία ενός πάρκου με μονοπάτια για πεζούς δίπλα στο ποτάμι, οδήγησε σε επενδύσεις που δημιούργησαν χώρους άθλησης, πλατείες, καφετέριες καθώς και την ανακαίνιση ιστορικών μνημείων.
49. Επιτρέπει ευέλικτες μικρολύσεις
Ένας πεζοδρομημένος δρόμος είναι πολύ πιθανότερο να συντηρηθεί ή να βελτιωθεί με μικροεπεμβάσεις χαμηλού κόστους και απλές αυτοσχέδιες λύσεις.
50. Βοηθά στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς
Οι πεζοδρομήσεις γύρω από ένα πολιτιστικό μνημείο μπορούν να αυξήσουν τον αριθμό των επισκεπτών σ΄ αυτό, και να συμβάλλουν στις προσπάθειες διατήρησής του. Για παράδειγμα, όταν η πόλη του Πεκίνου εκσυγχρονιζόταν με ραγδαίους ρυθμούς, οι δημοτικές αρχές αποφάσισαν να πεζοδρομήσουν πολλά παλιά και στενά δρομάκια, με αποτέλεσμα την αύξηση των επισκεπτών και τη σωτηρία ενός ιστορικού τμήματος της πόλης που διαφορετικά θα μπορούσε να είχε χαθεί για πάντα.

Αυτό το άρθρο είναι μετάφραση του αγγλικού πρωτοτύπου, της Adele Peters (που δημοσιεύτηκε στις 024/8/2016). Όλες οι εικόνες του κειμένου προέρχονται από την ίδια πηγή.
Το άρθρο αποτελεί σύνοψη μιας πολυσέλιδης έρευνας, την οποία μπορείτε να κατεβάσετε σε μορφή PDF. Τα σχόλια με πλάγια γράμματα προστέθηκαν από τις Μαμάδες στο Δρόμο.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου