Ξαφνικά ο ΟΑΣΑ βγάζει ανακοίνωση ότι αλλάζουν τα δρομολόγια στις γειτονιές μας.
Μπορείτε να διαβάσετε το δελτίο τύπου του οργανισμού, με βασικότερο χαρακτηριστικό τις καταργήσεις δρομολογίων (Β2, Γ10, 711, 165, 155), διαιρέσεις κάποιων γραμμών σε μικρότερες, τοπικές, που θα καταλήγουν στο κέντρο (054, 732) κ.ά.
Θεωρητικά, ο νέος σχεδιασμός των γραμμών είναι θετικός. Αντί να γεμίζει το κέντρο λεωφορεία που πήζουν το ένα πίσω από το άλλο προσπαθώντας να διασχίσουν το κέντρο, γίνονται πολλά μικρότερα δρομολόγια που λειτουργούν τροφοδοτικά στα μέσα σταθερής τροχιάς.
Έτσι, θεωρητικά πάντα, αντί να πήζεις με τις ώρες διασχίζοντας
το κέντρο, θα μπορούσες να κατεβαίνεις σε μια στάση του
μετρό και να βγαίνεις γρήγορα στην άλλη άκρη της πόλης, όπου θα σε
περιμένει το επόμενο λεωφορείο.
Φυσικά, για να αναπληρωθεί ο χρόνος μετάβασης από στάση σε σταθμό και ο χρόνος αναμονής στις μετεπιβιβάσεις, το μέτρο πρέπει να συνοδεύεται από πύκνωση των μικρότερων δρομολογίων, καθώς τα λεωφορεία, απελευθερωμένα από το μποτιλιάρισμα στο κέντρο, θα έπρεπε να πηγαινοέρχονται περνώντας από τις στάσεις τους κάθε 5, άντε 10, λεπτά.
Επίσης, πάντα θεωρητικά, για να εξυπηρετηθούν οι επιβάτες, οι διαδρομές θα έπρεπε να επανασχεδιαστούν, έτσι ώστε ο επιβάτης που κατεβαίνει από το ένα μέσο, να βρίσκει δίπλα του τη στάση ή το σταθμό του επόμενου μέσου και όλα μαζί να συνεργάζονται για να πραγματοποιηθεί η ίδια διαδρομή όχι στον ίδιο, αλλά σε συντομότερο χρόνο (αλλιώς ποιο το νόημα της αλλαγής;).
Τέλος, όλα αυτά θα έπρεπε να είχαν γίνει μετά από σοβαρή μελέτη, η οποία θα περιλάμβανε και έρευνα για τις απόψεις και επιθυμίες των χρηστών των ΜΜΜ.
Είναι όμως έτσι τα πράγματα;
Ας ακούσουμε έναν αγανακτισμένο Βυρωνιώτη:
Οι αντιρρήσεις των κατοίκων είναι βάσιμες.
Ο πολίτης, που είναι πελάτης αλλά και εργοδότης του ΟΑΣΑ, δεν αντιδρά επειδή δεν έχει τι άλλο να κάνει στον ελεύθερο χρόνο του.
Αντιδρά γιατί βάζει κάτω τα πράγματα και βλέπει πως οι αλλαγές φέρνουν επιδείνωση κι όχι βελτίωση στην υφιστάμενη κατάσταση. Έτσι διατυπώνεται το εύλογο ερώτημα "Ποιο είναι το επιδιωκόμενο αυτών των αλλαγών;"
Οι ενδείξεις υποδηλώνουν πως σαφώς και δεν είναι η βελτίωση των συγκοινωνιών, η μείωση των ρύπων από ορυκτά καύσιμα ή η εξυπηρέτηση του πολίτη.
Αντιθέτως, υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι οι νέες αλλαγές οφείλονται στο ότι συρρικνώνεται ο στόλος του ΟΑΣΑ, έτσι αναζητούν τρόπους να μειώσουν τα δρομολόγια.
Με βάση τα νέα δεδομένα, δρομολόγια που ήταν ήδη ανεπαρκή θα γίνουν ανεπαρκέστερα. Λεωφορεία που περνούσαν αραιά, θα περνούν αραιότερα. Οι αναμονές, οι ουρές και το στριμωξίδι θα χειροτερέψουν. Οι χρόνοι μετάβασης οπουδήποτε θ' αυξηθούν.
Τα ΜΜΜ απαξιώνονται και θα γίνουν το μέσο που θα παίρνει ο πολίτης που δεν έχει άλλη επιλογή (το παιδί και ο ηλικιωμένος χωρίς δίπλωμα, ο ανάπηρος, τα κατώτερα εισοδηματικά στρώματα). Όσοι μπορούν θα πάρουν δεύτερο αμάξι ή μηχανάκι (αν δεν έχουν ήδη) και θα το χρησιμοποιούν κάθε μέρα για να πάνε εγκαίρως στη δουλειά
τους. Το αποτέλεσμα θα είναι να μας πνίγει το νέφος και να παρκάρουμε ακόμη και
στα δέντρα.
Κατά τα άλλα ξέρουμε να βγάζουμε περίφημους λόγους για τη Βιώσιμη Κινητικότητα και την Πράσινη Ανάπτυξη.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το κάνουν (να σταματούν τις λεωφορειακές
ΑπάντησηΔιαγραφήγραμμές μακρύτερα από το κέντρο και να στέλνουν τους επιβάτες στο
μετρό - που οι ανίκανες διοικήσεις του το λειτουργούν με τον χειρότερο
τρόπο: το μόνο ίσως μετρό στην Ευρώπη που λειτουργεί χωρίς ακριβές
πρόγραμμα δρομολογίων). Το έκαναν και στις αφετηρίες που πήγαν στο
Νομισματοκοπείο και αλλού. Το παραμύθι που μας πουλάνε είναι οτι το
μετρό το έχουν για τους πεζούς - για να βγάζουν ανθρώπους από ΙΧ και
να χρησιμοποιούν το μετρό. Στην πραγματικότητα, για μιά ακόμα φορά
αποδεικνύεται οτι τους επιβάτες του μετρό τους παίρνουν κυρίως από τα
λεωφορεία, ώστε τα ΙΧ να κινούνται πιό άνετα. Για το παραμύθι οτι τα
λεωφορεία κολλάνε στο κέντρο υπάρχουν οι λεωφορειολωρίδες που τις
έχουν καταντήσει διακοσμητικές. Κάπου είχα διαβάσει παλαιότερα οτι 400
αστυνομικοί φυλάνε τους σταθμούς του μετρό για να τους προστατεύσουν
από τις δολιοφθορές που γίνονται για το ηλεκτρονικό εισιτήριο (διάβαζα
προχτές οτι αυξησάν μόνο 3% τις εισπράξεις τους με το μέτρο αυτό). Το
1/10 αυτών αν χρησιμοποιούσαν για τη φύλαξη των λεωφορειολωρίδων, τα
λεωφορεία δεν θα κολλούσαν και θα είχαν πολύ μεγαλύτερο κέρδος κέρδος
(λιγότερα λεωφορείαα, οδηγοί, καύσιμα κλπ). Αλλά είναι φανερό (για
όποιον τουλάχιστον μπορεί να σκεφτεί λίγο και είναι υποψιασμένος στο
κουτόχορτο που μας ταίζουν) οτι υπέρτατος στόχος είναι η υποστήριξη
των συμφερόντων που συνδέονται με το ΙΧ - όσο αντιοικονομικά και
αντιπαραγωγικά και αν είναι (για όποιον δεν έχει ακόμα καταλάβει πώς
χρεωκόπησαν αυτή τη χώρα)
Κ.Τ.